KTH    |    Matematik    |    Grundkurser 2003-04    |    5B1117 Matematik 3    |



KursPM, 5B1117 Matematik 3, för E

1. Kursupplägg

Omfattning och undervisning

5B1117 Matematik 3 är en 6 poängskurs som huvudsakligen handlar om integration av funktioner av flera variabler och vektoranalys.

Undervisningen omfattar 72h föreläsningar och 28h övningar, se kursens schema.
Kursen förutsätter även omfattande självstudier.

Studenter som vill ha hjälp utöver den schemalagda tiden rekommenderas att vända sig till Matematikjouren, se http://www.math.kth.se/math/GRU/Matematikjour.html.

Examination och bonuspoäng

Examinationen sker genom skriftlig tentamen med obligatorisk förhandsanmälan, se http://www.math.kth.se/math/GRU/Tentamina.html.
Det enda tillåtna hjälpmedlet på tentan är formelbladet som finns på kurshemsidan.
Ordinarie tentamen: 25 maj 2004 kl 14-19.
Omtentamina: augusti 2004 samt januari 2005 (ca.). (Datum ej fastlagda.)

Tentamensskrivningen består av 4 stycken 3-poängsuppgifter och 4 stycken 4-poängsuppgifter, alltså 8 uppgifter med en maximal poängsumma av 28 poäng.

Under kursens gång ges 7 lappskrivningar motsvarande kursens 7 "moduler". Lappskrivningarna ligger på övningstid och skrivtiden är 30 minuter. Till varje lappskrivning gäller obligatorisk förhandsanmälan under närmast föregående övning. Oanmälda studenter kan inte garanteras skrivningsplats. I typfallet består en lappskrivning av en uppgift som bedöms med 0-3 poäng. Summan av alla poäng på lappskrivningarna divideras med 3 och avrundas till närmaste heltal. Det så erhållna talet är en bonus som adderas till poängsumman på tentamen (gäller ordinarie tentamen och de två närmast följande omtentamina). Maximal totalpoäng (tentamen + bonus) blir därmed 28 + 7 = 35 poäng.

De preliminära (de kommer inte att höjas) betygsgränserna i termer av denna totalpoäng är
11 poäng för betyg 3,
17 poäng för betyg 4,
23 poäng för betyg 5.

2. Kursinnehåll och mål

Kursinnehållet är i korthet:

  • Potensserier (i en variabel).
  • Integration i två och flera variabler (även över buktiga ytor o. likn.).
  • Vektoranalys i planet och rummet, bl.a.
    operatorerna grad, div, och rot,
    Greens, Gauss'och Stokes' integralsatser,
    beräkningar i kroklinjiga koordinatsystem.
  • Vissa differentialekvationer inom matematisk fysik.

Detta material är uppdelat på 7 "moduler" som var och en omfattar 3-4 föreläsningar och 1-2 övningar. Detaljerat kursinnehåll samt specifika mål för kursen återfinns under respektive modul i kursplaneringen.

Dessutom finns generella mål gällande exempelvis matematiska grundbegrepp, matematiskt språkbruk, matematiska resonemang, modellering och problemlösning. Dessa är inte möjliga att relatera till vissa delar av kursen. För en beskrivning av dessa mål hänvisas till de allmänna målen för kurserna 5B1115 Matematik 1 och 5B1116 Matematik 2.

3. Lärare och kurssekreterare

Föreläsningar

Mikael Cronhjort, kursansvarig lärare, e-post: mikaelc@math.kth.se
Lindstedtsv. 30 ("Sing-sing") 5 tr, rum 545, telefon: 790 7165

Övningar

Grupp Lärare e-post
1 Mattias Dahl dahl@math.kth.se
2 Kirsti Mattila kirsti@math.kth.se
3 Alan Sola alansola@kth.se
4 Mattias Andersson f00-man@nada.kth.se

Kurssekreterare

Rose-Marie Jansson, e-post: jansson@math.kth.se. Kurssekreteraren hanterar frågor om registrering, anmälan till tentamen, och betygsrapportering.

4. Kurslitteratur och kurshemsida

  • Eike Petermann/Analytiska metoder II, 4:e upplagan.
  • Falkne, Krakus/Analytiska metoder II. Övningsbok 2:a upplagan. Obs. Ny upplaga 2003!

    Aktuell information om kursen finns på kurshemsidan, http://www.math.kth.se/math/student/courses/5B1117/E/200304/
    Denna sida uppdateras ofta, och för att se den senaste versionen av sidan kan man behöva använda web-läsarens Reload-funktion.

    5. Schema

    Se http://www.kth.se/utbildning/schema/ eller kurshemsidan.

    6. Kursutvärdering

    Kursen kommer att utvärderas av en kursnämnd och av kursansvarig lärare. Alla kursdeltagare kommer att kunna medverka i utvärderingen genom att svara på en web-enkät i slutet av kursen. Det är viktigt att så många som möjligt tar tillfället att uttrycka sin mening i web-enkäten. En stor svarsfrekvens medför stor tyngd bakom argumenten, om man vill förändra något.






  • Avdelning Matematik Sidansvarig: Mikael Cronhjort