|
|
Matematik | KTH | | |
5B1126 Matematik Förberedande kurs, vt 2005 KursinformationAllmäntVälkommen till en intressant och förhoppningsvis rolig introduktionskurs i matematik! Kursen 5B1126 matematik förberedande kurs ger 5 kurspoäng och hålls under VT 2005. Innehållet motsvarar Matematik D för gymnasiet och är ämnad för de elever som ej har tillgodogjort sig denna kurs innan de påbörjat sina högskolestudier. Det bör kanske poängteras att vi förutsätter att man har tillgodogjort sig Matematik A,B coh C sedan tidigare. Kursansvarig och huvudlärare är Per Enqvist. Kurssekreterare är Kerstin Engstrand och hon svarar bara på frågor om registrering och rapportering.Mål och innehållKursen består av två huvuddelar, trigonometri och "derivator & integraler", och den handlar mycket om dessa områdens klassiska problemlösningsmetoder. Men kursmålen gäller inte bara räkning och problemlösning. Det handlar också om att lära sig förstå grundbegreppen ordentligt, att lära sig resonera på ett matematiskt korrekt sätt och att kunna ställa upp matematiska modeller. Läs mer om mål och innehåll i Studiehandboken. Dessutom ska kursen träna deltagarna i kritiskt tänkande, muntlig och skriftlig kommunikation, projektarbete, samarbete och ansvarstagande. En detaljerad beskrivning av innehållet i kursen med rekommenderade hemuppgifter vecka för vecka ges i kursplaneringen.KursfilosofiKursen är en gemensam angelägenhet för lärare och kursdeltagare, där varje deltagare ska utnyttja kursen till att utvecklas och lära sig så mycket som möjligt och lärarna ska göra sitt bästa för att stödja detta. Undervisning och examination ska vara i samklang med samtliga kursmål och utformade så att de uppmuntrar till ett bra lärande.UndervisningKursen ges under period 3 och lektionerna motsvarar 50 timmar. OBS: Räkna med att det dessutom krävs kanske lika många timmar till av hemarbete för att klara kursen. Ta en titt på schemat.ExaminationKursen avslutas med en skriftlig tentamen, men en stor del av examinationen sker löpande under kursen genom grupparbeten, kontrollskrivningar och redovisningar. Så här är det:Kursen är indelad i fyra moment. För att bli godkänd på kursen måste man bli godkänd på samtliga fyra moment. Varje moment examineras löpande genom kontrollskrivningar och grupparbeten. Dessa poängsätts och summeras för att avgöra om man blir godkänd på momentet. Den som misslyckas med detta får en chans till på den avslutande tentan. Läs mer om den kontinuerliga examinationen. Tentamen innehåller 4 uppgifter. Uppgifterna svarar precis mot de fyra momenten i kursen. Dessa uppgifter är liksom kontrollskrivningarna på 12 poäng, och det krävs minst 6 poäng för att bli godkänd på momentet. Betygsgränser
HederskodexDen kontinuerliga examinationen bygger på ett förtroende mellan lärare och studenter, se denna hederskodex. Varje gång ett grupparbete eller en rapport lämnas in garanterar deltagarna att arbetet är gjort i överensstämmelse med denna hederskodex. Det innebär till exempel att inga plagiat eller avskrivningar förekommer och att alla medlemmar i gruppen har deltagit i arbetet. Observera att detta inte betyder att man ska avstå från att samarbeta eller fråga andra. Samarbete och frågvishet uppmuntras i allra högsta grad, men att åka snålskjuts på de övriga i gruppen eller plagiera någon annans arbete är förbjudet.KurslitteraturDatorlaborationerI grupparbetena kan ingå uppgifter som är avsedda att lösas med Matlab eller Maple.NyheterUnder kursens gång kommer meddelanden och nyheter om kursen fortlöpande att läggas in i Aktuellt-rutan på kurshemsidan, dessa nyheter arkiveras sedan på (In)aktuellt. Kurshemsidan kommer att uppdateras flera gånger i veckan, så gå in ofta och använd reload-knappen flitigt! Ta gärna hjälp av mattejouren. |