Matematik    |   KTH    |


5B1140 Amelia 1 vt 2005

Kursinformation

Allmänt

Välkommen till en intressant och förhoppningsvis rolig kurs i matematik! Kursen 5B1140 Analytiska metoder och linjär algebra ger 8 kurspoäng och hålls under VT 2005. Innehållet motsvarar det i kurserna 5B1132 och 5B1140 som gavs under HT 2004 och är ämnad för de elever som av någon anledning inte kunde närvara vid dessa kurser eller känner att de behöver repetera denna kurs innan de kan gå vidare i utbildningen. Det bör kanske poängteras att vi inte kommer att förutsätta några tidigare kunskaper från de kurser som gavs under hösten, utan börjar så att säga från början. Kursansvarig är Per Enqvist. För lektionerna svarar Oleg Safronov. Kurssekreterare är Ulla Gällstedt och hon svarar bara på frågor om registrering och rapportering.

Mål och innehåll

Kursen består av två huvuddelar, linjär algebra (med linjära ekvationssystem, vektorer och sådant) och envariabelanalys (med derivator och integraler) och den handlar mycket om dessa områdens klassiska problemlösningsmetoder. Men kursmålen gäller inte bara räkning och problemlösning. Det handlar också om att lära sig förstå grundbegreppen ordentligt, att lära sig resonera på ett matematiskt korrekt sätt och att kunna ställa upp matematiska modeller. Läs mer om mål och innehåll i Studiehandboken. Dessutom ska kursen träna deltagarna i kritiskt tänkande, muntlig och skriftlig kommunikation, projektarbete, samarbete och ansvarstagande. En detaljerad beskrivning av innehållet i kursen med rekommenderade hemuppgifter vecka för vecka ges i kursplaneringen.

Kursfilosofi

Kursen är en gemensam angelägenhet för lärare och kursdeltagare, där varje deltagare ska utnyttja kursen till att utvecklas och lära sig så mycket som möjligt och lärarna ska göra sitt bästa för att stödja detta. Undervisning och examination ska vara i samklang med samtliga kursmål och utformade så att de uppmuntrar till ett bra lärande.

Undervisning

Det ges 54 timmar föreläsningar och 52 timmar räkneövningar, plus tillfällen för konsultation och redovisning. OBS: Räkna med att det dessutom krävs kanske lika många timmar till av hemarbete för att klara kursen. Ta en titt på schemat.

Examination

Kursen avslutas med en skriftlig tentamen, men en stor del av examinationen sker löpande under kursen genom grupparbeten, kontrollskrivningar och redovisningar. Så här är det:

Kursen är indelad i fem moment. För att bli godkänd på kursen måste man bli godkänd på samtliga fem moment plus att man måste erhålla ett visst antal poäng på en avslutande tentamen.

Varje moment examineras löpande genom kontrollskrivningar och grupparbeten. Dessa poängsätts och summeras för att avgöra om man blir godkänd på momentet. Den som misslyckas med detta får en chans till på den avslutande tentan. Läs mer om den kontinuerliga examinationen.

Tentan innehåller 10 uppgifter. Uppgifterna 1-5 svarar precis mot de fem momenten i kursen. Dessa uppgifter bedöms på skalan godkänd/ej godkänd och man räknar bara de uppgifter som svarar mot moment som man inte blivit godkänd på under kursens gång. Uppgifterna 6-10 poängsätts med maximalt 4 poäng vardera.

Betygsgränser (mycket preliminära):

  • För betyg A och 5: godkänt på moment 1-5 och minst 14 poäng totalt på uppgifterna 6-10 på tentan
  • För betyg B och 4: godkänt på moment 1-5 och minst 11 poäng totalt på uppgifterna 6-10 på tentan
  • För betyg C och 4: godkänt på moment 1-5 och minst 8 poäng totalt på uppgifterna 6-10 på tentan
  • För betyg D och 3: godkänt på moment 1-5 och minst 5 poäng totalt på uppgifterna 6-10 på tentan
  • För betyg E och 3: godkänt på moment 1-5 och minst 3 poäng totalt på uppgifterna 6-10 på tentan
Observera att på tentamen och vid kontrollskrivningar är inga hjälpmedel tillåtna. Enstaka godkända kontinuerliga examinationsmoment är bara giltiga till och med påsken 2006. Den som inte har fått godkänt på hela kursen då får börja om från början.

Hederskodex

Den kontinuerliga examinationen bygger på ett förtroende mellan lärare och studenter, se denna hederskodex. Varje gång ett grupparbete eller en rapport lämnas in garanterar deltagarna att arbetet är gjort i överensstämmelse med denna hederskodex. Det innebär till exempel att inga plagiat eller avskrivningar förekommer och att alla medlemmar i gruppen har deltagit i arbetet. Observera att detta inte betyder att man ska avstå från att samarbeta eller fråga andra. Samarbete och frågvishet uppmuntras i allra högsta grad, men att åka snålskjuts på de övriga i gruppen eller plagiera någon annans arbete är förbjudet.

Kurslitteratur

  • Eike Petermann: Analytiska metoder I, 4:e upplagan, 2002. Säljs på THS bokhandel.
  • Eike Petermann: Analytiska metoder I övningsbok, 2:a upplagan, 2000. Säljs på THS bokhandel.
  • Eike Petermann: Linjär geometri och algebra. Säljs på THS bokhandel.

    Datorlaborationer

    I grupparbetena kan ingå uppgifter som är avsedda att lösas med Matlab eller Maple.

    Nyheter

    Under kursens gång kommer meddelanden och nyheter om kursen fortlöpande att läggas in i Aktuellt-rutan på kurshemsidan, dessa nyheter arkiveras sedan på (In)aktuellt. Kurshemsidan kommer att uppdateras flera gånger i veckan, så gå in ofta och använd reload-knappen flitigt! Ta gärna hjälp av mattejouren.