KTH    |   Matematik    |


SF1624  Geometri och algebra (7,5p) för ME/ITper 2 ht 2008

Kursplanering SF1624  Geometri och algebra för  IT & ME, per2 ht 2008  Schema

Fråga: vad som styr kursens inriktning och innehåll
Svar: Ibland träffar man på någon som tror att det är boken som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken( se  nedan stående mål för varje modul)
Mål
Kursen behandlar sådana matematiska begrepp och metoder inom geometri och algebra som används för att ställa upp och undersöka matematiska modeller i de tillämpade ämnena. De studerande skall bibringas såväl förståelse för begreppen som färdighet i att använda dem. Geometrisk och fysikalisk betydelse av införda begrepp studeras. Ett viktigt mål är att utbildningen skall leda till allmän förståelse av matematisk teoribyggnad i syfte att underlätta fortsatta studier inom högskolan eller i samband med yrkesverksamhet.
  • Kursbeskrivning: Kursen behandlar huvudsakligen vektorer, matriser och linjära ekvationssystem
  • Kursinnehåll
    Vektorer i planet och rummet.
    Matriser. Linjära avbildningar.
    Linjära ekvationssystem.
    Determinanter.
    Egenvärden, egenvektorer, diagonalisering.
    Allmäna vektorrum.
    Komplexa tal. Polynom.
    Induktionsbevis.
  • Kurslitteratur
  • Andersson Lennart m.fl. : Linjär algebra med geometri.Säljes på Kårbokhandeln.
  • Ekholm Thomas:  Kompletteringskompendium till kursenLinjär Algebra. Säljes på matteexpeditionen.

    Exempel på tillämpningar av linjär algebra

    Viktigt:
    För att lyckas med sina matematikstudier är det absolut nödvändigt att egenhändigt lösa många av de problem som finns i läxor  med hjälp av de många exempel som finns i kursboken. Naturligtvis så kommer övningstillfällena att utnyttjas till detta men dessa timmar är långt ifrån tillräckliga - försök att avsätta åtminstone 10 timmar varje vecka för självstudier. Många studenter upplever högskolematematik som väsentligt skild från gymnasiematematik; det finns nog ett visst fog för det - på högskolan tränger man lite djupare ned i ämnet och försöker att förstå varför saker och ting är som de är. Studietekniken måste anpassas därefter; som student måste man ta sig tid till att verkligen behandla det som står i kursboken; läs en mening i taget och övertyga dig själv (med hjälp av penna och papper) om att du verkligen har förstått innebörden av den innan du går vidare till nästa. Boken är späckad med exempel - ta till dig dessa noggrant!


    Nedanstående planering gäller i huvudsak, men detaljer kan komma att ändras under kursens gång.

    Detta gäller även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på de sista 45mn av angiven övning.

    Några studieråd =LÄXOR



    Modul 1 
    Tillbaka till kursenshemsida

    Föreläsn
    /övn/
    KS.nr.
    .
    Tid
    Sal
    KB: Teori
    KB: Förslag till övningsexempel
    F1
    Mån 27/10: 10-12
    1.1 Vektorer
    1.2Projektioner,koordinater
    1.3 Skalär produkt


    Aula
    Vektoralgebra handla om vektorer: riktade, flyttbara sträckor (pilar), som representeras av koordinaterna för den punkt vektorn pekar ut om den placeras i origo.
    Vektoraddition är en komponentvis addition av samma typ som addition av komplexa tal.
    Skalärprodukt  mellan vektorer resulterar i en skalär (dvs tal) och används bl.a. vid:
     
    Projektion.
    1.1bcd, 1.4, 1.5a, 1.7a,
    1.9 1.19, 1.25, 1.29,
    1.36, 1.39, 1.42.
    LÄXA 1
    F2
    Tis 28/10: 10-12
    1.3 Vektorprodukt (=kryssprodukt)
    1.4:  determinanter av andra och tredje ordning.

    Kryssprodukten av två vektorer ger en vektor som är ortogonal mot de båda vektorerna. För att avgöra vilken av de två möjliga riktningarna som gäller, använder man skruvregeln:
    Kryssprodukt.
    Skruvregeln
    Trippelprodukt 1
    Här visas hur trippelprodukten kan tolkas som (den ev. negativa) volymen av den parallellepiped (sneda låda) som spänns upp av de ingående vektorerna.
    Trippelprodukten visar sig också kunna beräknas som en determinant:
    Trippelprodukt 2.
    Kryssprodukten används för att beräkna vridmoment, magnetfält och andra vektorvärda storheter som är produkten av två fysikaliska vektorer.

    1.52,1.54,1.57,
    1.65,1.66
    LÄXA2
    Ö1
    Tis 28/10: 13-15
    432,532,533


    F3
    Ons 29/10: 13-15
    1.5 Linjer och plan.
    Aula I vektoralgebra kan följande ekvationer formuleras:
    Linjens ekvation
    Planets ekvation
    I det senare används skalärproduktens egenskap att vara = 0 då.de båda vektorerna i produkten är ortogonala (vinkelräta).
    Typiska tillämpningar av vektoralgebra i tre dimensioner är lösningen av följande problem::
    Åvstånd punkt - plan.
    Avstånd punkt - linje
    Avstånd linje - linje
    Projektionsmetoden kan används här i samtliga fall. I det sistnämnda är även vektorprodukten användbar
    1.69bd, 1.71, 1.72a,
    1.73a, 1.74
    1.83a, 1.85,
    1.87, 1.91,
    1.105, 1.106a,
     1.108, 1.110
    LÄXA
    F4
    Tor 30/10: 10-12
    2.1 Vektorer av högre dimensioner. Matriser
     2.2:Matriser

    Aula
    I avsnitt 2.1 visas att skalärprodukten kan användas i rum med fler dimensioner. Dett gäller innte vektorprodukten som endast kan definieras i R3.




    2.1abfg, 2.5,
    2.7, 2.9aceh, 2.10ab,
    2.13a, 2.16b, 2.23.
    LÄXA4
    Ö2
    Tor 30/10: 13-15
    432,532,533


    F5
    Mån 3/11: 10-12
     2.3:  Matriser och Linjära avbildningar
    2.4: Sammansatta avbildningar.
    Aula
    En linjär avbildning från Rm till Rn kan representeras av en matris. Man kan definiera produkten av en matris A och en vektor u som en ny vektor v, v = Au, så att avbildningarna från u till v bildar en linjär transformation. Man får en naturlig definition av en matrisprodukt genom att kräva att produkten AB skall representera en sammansättning av avbildningarna som representeras av B resp. A .
    Observera att kommutativitet inte gäller, dvs AB är normalt inte samma matris som BA.
    Operationen transponering, AT, innebär att varje rad övergår till en kolumn (rad nr j blir kolumn nr j).
    Enhetsmatriser fyller samma funktion som ettor i normal talalgebra. De är kvadratiska matriser med ettor i diagonalen och nollor i övrigt.
    2.31, 2.32, 2.34a,
    2.39a, 2.48, 2.51, 2.54
    LÄXA5
    F6
    Tis 4/11: 10-12

    Repetition inför KS1
    Ö3
    Tis4/11: 13-15
    KS1: 14.15-15:00
    531,532,533
    Tis4/11: 13-15
    KS1: 14.15-15:00
    KS1 består avTRE  liknande tal
    ur ovanstående LÄXORNA

    Modul 2:
    Tillbaka till kursenshemsida
    Föreläsn
    /övn/
    KS.nr.
    .
    Tid
    Sal
    KB: Teori
    KB: Förslag till övningsexempel
    F7
    Ons 5/11: 13-15
    3.1 Inledning till linjära
    ekvationssystem
    3.2 Gausselimination

    Aula
    Gausselimination ((3.1), (3.2) kallas den metod som oftast används för handberäkning av lösningar till ekvationssystem.
    Här behandlas först det viktiga specialfallet homogena system, där alla högerled är 0.
    Homogena system har alltid minst en lösning, nollösningen.
    Liggande system har fler variabler än ekvationer och har antingen oändligt många lösningar (normalt) eller inga
    .
    3.3, 3.5;
    3.9, 3.12, 3.15,
    3.23, 3.26, 3.33.
    LÄXA 7
    F8 Tor 6/11: 10-12
     3.5:Överbestämda
    ekvationssystem=
    Minstakvadratmetoden
    Aula
    3.5.I fallet överbestämda system existerar ingen lösning. Däremot kan man oftast bestämma en lösning som enligt den så kallade minstakvadratuppskattningen är den bästa icke-exakta lösningen. 3.48, 3.49, 3.51,
    3.55, 3.56, 3.57acd
    LÄXA 8
    Ö4 Tor 6/11: 13-15
    438,439,531

    F9 Mån10/11: 10-12
    4.1-42 Determinanter
    Aula
    4.1-4.2 Determinanter användes redan i den algebraiska definitionen av vektorprodukt. De visar sig också spela en viktig roll vid studiet av antalet lösningar till kvadratiska linjära ekvationssystem. 4.1bd, 4.2b, 4.3b,
    4.4a, 4.7 4.11acdf, 4.12
    LÄXA 9
    F10
    Tis  11/11: 10-12
    4.4 Area- och
    volymsändring, multiplikationssatsen.
    Aula I 4.4 visas hur yt- och volymsskalan relateras till determinanter och hur detta leder till den enkla formeln för determinanten av en produkt av kvadratiska matriser. 4.15, 4.17, 4.19adf, 4.21,
     4.22, 4.25, 4.26
    LÄXA 10
    Ö5
    Tis 11/11: 13-15
    438,532,533

    F11
    Ons  12/11: 13-15
    5.1, 5.2, 5.3, 5.5:
    Tillämpning av
    determinanter.
    Kramers regler.
    Aula
    Behandlar Existens av lösningar till kvadratiska och ickekvadratiska system.
    Stående system har fler ekvationer än variabler och har normalt inga lösningar, men de andra två fallen kan förekomma.
    Simultana system består av flera system med samma vänsterled men olika högerled. De kan lösas simultant (dvs på en gång.)

    5.1, 5.4, 5.6, 5.9,
    5.10, 5.14, 5.16,
    5.19 ,5.32
    LÄXA 11
    F12
    Tor 13/11: 10-12
    Aula Repetition inför KS2
    Ö6
    KS2
    Tor 13/11: 13-15
    KS2: 14.15-15:00
    438,439,531
    Tor 13/11: 13-15
    KS2: 14.15-15:00
    KS2 består avTRE  liknande tal ur ovanstående
     läxorna



    Modul 3
    Tillbaka till kursenshemsida
    Föreläsn
    /övn/
    KS.nr.
    .
    Tid
    Sal
    KB: Teori
    KB: Förslag till övningsexempel
    F13
    Mån 17/11: 10-12
    5.4: Linjärt beroende och oberoende vektorer. Bas
    .
    Aula
    Linjära avbildningar mellan rummen Rn och Rm tolkas olika beroende på vilka dimensioner n och m som är aktuella. Men linjariteten är en viktig princip som går att känna igen i samtliga fall. 5.22, 5.23,
    5.26, 5.27,
    5.30, 5.31
    LÄXA 13
    F14
    Tis 18/11: 10-12
    6.1, 6.2: Inversa och isometriska avbildningar.

     Vänsterleden i normalt uppställda linjära ekvationssystem kan tillsammans ses som en matris-vektor-produkt, Av, där A är koefficientmatrisen och v variabelvektorn. Högerleden kan sammanfattas i den konstanta kolumnvektorn bEkvationssystemet skrivs alltså
    Av =b.
    Detta ger möjlighet att skriva lösningen som v=A-1b, om systemmatrisen ( matrisen A) är kvadratisk och ominversmatrisen existerar.
    A-1 existerar om det(A) är skild från 0.
    6.1, 6.2, 6.4,
    6.7b, 6.8, 6.12,
    6.16;
    6.27ab, 6.29ac,
    6.30ab, 6.37ab
    LÄXA 14
    Ö 7
    Tis 18/11:13-15
    438,532,533


    F15
    Ons 19/11: 13-15
    7.1 - 7.4 Egenvärden och egenvektorer.
    Aula
    Om vektorn v och talet λ uppfyller A v= λ v, säger man att λ är ett  egenvärde till matrisen A och att v är en egenvektor till A svarande mot egenvärdet λ. Dessa begrepp har ett stort antal tillämpningar inom och utom matematiken. Bl.a löser man med deras hjälp diagonaliseringsproblemet för matriser i de fall detta är möjligt.
    Ett viktigt problem är att bestämma egenvärden och motsvarande egenvektorer till en given kvadratisk matris.
    Här använder man metoder från modul LA2 (determinanter och linjära homogena ekvationssystem).
    $25 000 000 000 egenvektor: en artikel om linjär algebra bakom Google-sökning
    7.2, 7.6, 7.12abd,
    7.14
    (A2,A4,A6,A7), 7.15
    LÄXA 15
    F16
    Tor 20/11: 10-12
     7.3-7.4: Egenvärden och egenvektorer, fort.
    8.1 Basbyten
    Aula $25 000 000 000 egenvektor: en artikel om linjär algebra bakom Google-sökning
    Vid linjära koordinatbyten kan man införa ett nytt koordinatsystem med en linjär transformation P som ger de nya basvektorerna fj i termer av de gamla ej genom fj=Pej,   j=1,2,3.
    Matrisen P kallas transformationsmatris.
    Det finns en relation mellan en vektors koordinater i gamla och nya systemet (ve resp. vf ) nämligen
    ve = Pvf.
    7.16ac, 7.17ac,
    7.20, 7.22,
    7.29, 7.34
    LÄXA 16
     
    Ö8
    Tor 20/11: 13-15
    438,439,531


    F17
    Mån 24/11:10-12
    8.1-8.2: Basbyten och linjära avbildningar.
    Aula Vid linjära koordinatbyten kan man införa ett nytt koordinatsystem med en linjär transformation P som ger de nya basvektorerna fj i termer av de gamla ej genom fj=Pej,   j=1,2,3.
    Matrisen P kallas transformationsmatris.
    Det finns en relation mellan en vektors koordinater i gamla och nya systemet (ve resp. vf ) nämligen
    ve = Pvf.
    Motsvarande relationen mellan matriser är:
    (*)  Af=P-1AeP.
    där matrisen Af utför samma transformationer i nya systemet som Ae gör i gamla.
    Transformationer vars nya basvektorer är inbördes ortogonala och har längden 1 kallas ON-transformationer. ON-matriser har determinanten 1 eller -1. Då P är en ON-matris gäller att P-1 = Pt, vilket gör att matristransformationen ovan kan skrivas:
    Af=PtAeP.
    Motsvarande 
    8.1, 8.4, 8.6,
    8.8, 8.11
    LÄXA 17
    F18
    Tis 25/11:10-12

     Repetition inför KS3
    Ö9
    KS3
    Tis 25/11: 13-15
    KS3: 14.15-15:00
    438,532,533
    Tis 25/11: 13-15
    KS3: 14.15-15:00
    KS3 består avTRE  liknande tal ur ovanstående läxorna


    Modul 4

    Tillbaka till kursenshemsida
    Föreläsn
    /övn/
    KS.nr.
    Tid
    Sal
    KB: Teori
    KB: Förslag till övningsexempel
    F19 On 26/11:13-15
    8.3 Linjära operatorer och diagonalisering
    Aula
    Det visar sig att en matris alltid kan diagonaliseras om den är symmetrisk,
    dvs uppfyller att A = At.
    (Diagonalisering av A=Ae innebär att den transformerade nya matrisen Af=P-1AeP är en diagonalmatris).
     Dessutom kan diagonaliseringen alltid ske med en ON-matris P.
    Den erhållna diagonaliserade matrisen har då A:s egenvärden som diagonalelement.
    8.12, 8.13, 8.15
    LÄXA 19

    F20 Tor 27/11: 10-12
    8.4-8.5 Kvadratiska former
    8.6 Diagonalisering av kvadratiska former

    Aula
     Kvadratiska former kan beskrivas som andragradspolynom
    i flera variabler med enbart andragradstermer.
    Sådana polynom kan skrivas på formen xtQx där xt = (x1, x2, ...)
    och Q är en symmetrisk matris.
    I fallet två variabler blir Q en 2x2 matris och ekvationer
    av typ xtQx = ax2+bx+c beskriver andragradskurvor.
    Genom att utföra ett koordinatbyte med en ON-matris kan man diagonalisera den kvadratiska formen. Motsvarande diagonalisering av andragradskurvans ekvationer ger möjlighet att ge en algebraisk beskrivning av den klassiska klassificeringen, ellipser, hyperbler och parabler.
    8.1, 8.4, 8.6,
     8.8, 8.11, 8.12,
    8.13, 8.15
    LÄXA 20
    Ö10
    Tor 27/11: 13-15 438,439,531

    F21 Mån  1/12: 10-12 Aula KOMPLETTERINGSKOMPENDIUM finns att hämta här

    Avsnitt: Kompendium, s. 1-6 Induktion.
    Induktionsbevis.
    är en viktig bevisprincip för påståenden om de naturliga talen, som bygger på
    Induktionsaxiomet.

    Påståenden som lämpar sig för induktionsbevis är av typen:
    Alla naturliga tal (n=1,2,3,...) har egenskapen P(n).
    Oftast är P(n) en likhet som innehåller en summa med n stycken termer.
    Men också påståenden om delbarhet, som 5n-1 är jämnt delbart med 4 för n=1,2,...
    går bra att visa med induktion.
    Faktablad:
    Induktionsbevis 1 (Likhet med en summa)
     Induktionsbevis 2 (Olikhet)
    Avsnitt: Kompendium, s. 7-10 Komplexa tal.
    kompendium:
     1.1, 1.3, 1.7, 1.9 1.12
    LÄXA 21
    kompendium:
    2.1a, 2.2,  2.7a,
    2.8a, 2.11,
     2.12bc, 2.13c

    F22 Tis 2/12: 10-12 Aula Avsnitt: Kompendium, s. 11-27 Komplexa tal. och algebraiska ekvationer
    kompendium:
    2.1a, 2.2,  2.7a,
    2.8a, 2.11,
     2.12bc, 2.13c
    3.1ac, 3.4 3.7,
    3.8, 3.12, 3.14,
    3.16c

    LÄXA 22

    Ö11
    Tis  2/12: 13-15 438,531,532

    F23 Ons  3/12: 13-15 Aula   Avsnitt: Kompendium, s. 18 -27: Algebraiska ekvationer
    Avsnitt: 9.1- 9.9: Allmänna vektorrum  Gram-schmidits metod
    3.1ac, 3.4 3.7,
    3.8, 3.12, 3.14,
    3.16c
    9.1abc, 9.3, 9.5,
    9.6, 9.7acdef, 9.8

    LÄXA 23-

    F24 Mån 8/12: 10-12 Aula
    Repetition inför KS4

    Ö12
    KS3
    Tis9/12: 13-16
    KS4:15.15-16:00
    438,439,531
    Tis9/12: 13-16
    KS4:15.15-16:00
    KS4 består avTRE
     liknande tal ur ovanstående läxorna
    F25
     Ons 10/12: 13-15
    Aula MATLABs redovisning

    TENTAMEN
    Lör
     16/12
    kl 14.00-19.00
    Obs: anmälan krävs. minst 2 veckor innan 16/12
    Tentamen lördag 16 december 2008, kl : 14.00-19.00


     



    Sidansvarig: karim Daho
    Uppdateras kontinuerligt