Kursanalys - KTH
Formulär för kursansvarig. Kursanalysen utförs under kursens gång.
(Nomenklatur: F föreläsning, Ö övning, R räknestuga, L laboration, S seminarium)
Kursdata
Kursens namn Matematik II
Kursnummer 5B1116
Kurspoäng och poäng fördelat på exam-former 6 poäng. TEN1 6 poäng
När kursen genomfördes Period 2 och 3 år 2003-4
Kursansvarig och övriga lärare Kerstin Pettersson (Kursansvarig, föreläsningar)
Glenn Johansson (Övningar)
Undervisningstimmar fördelat på F, Ö, R, L, S 72 F, 36 Ö , 36 Matematikjour
Antal registrerade stud. 43
Prestationsgrad efter 1:a examenstillfället i % 63 (77 % av tenterande)
Examinationsgrad efter 1:a examenstillfället i % 63 (77 % av tenterande)
Examinationsgrad efter 2:a examenstillfället i % 70
Mål
Ange övergripande målen för kursen
- Att ge goda kunskaper i grundläggande linjär algebra och differentialkalkyl i flera variabler och för vektorvärda funktioner.
- Att kunna utnyttja dessa kunskaper för att matematiskt formulera och analysera problem inom ingenjörsvetenskaperna.
Ange hur kursen är utformad för att uppfylla målen
På föreläsningar har teori och problem presenterats och teknologerna har även getts möjlighet att räkna själva en del övningar. På övningarna har läraren demonstrerat uppgifter från rekommenderade uppgifter och dagens uppgifter efter teknologernas önskemål.
Examinationen har bestått av en skriftlig tentamen samt 11 kontrollskrivningar och 6 omgångar parametriserade inlämningsuppgifter. Några av inlämningsuppgifterna skulle illustreras med visualiseringsprogrammet Graphing Calculator. Kontrollskrivningarna och inlämningsuppgifterna kunde maximalt ge 4 bonuspoäng till tentamen. Varje kontrollskrivning utgjordes av en eller flera uppgifter valda från föregående veckas rekommenderade uppgifter och dagens uppgifter.
Eventuellt deltagande i länkmöte före kursstart
Kursledaren deltog i ett länkmöte i juni 2003 som
ordnades som en dags internat vid en kursgård.
Synpunkter från detta
Förra gången kursen gavs var resultatet relativt bra. Då gavs också kontrollskrivningar och inlämningsuppgifter så att studenterna kunde erhålla maximalt 4 bonuspoäng.
Kursens pedagogiska utveckling I
Beskriv de förändringar som gjorts sedan förra kursomgången. (Berätta även för studenterna vid kursstart)
Visualiseringsprogrammet Graphing Calculator har använts under andra hälften av kursen och teknologerna har fått programmet till sina datorer. Programmet har använts av föreläsaren för att demonstrera begrepp och illustrera exempel och teknologerna har illustrerat inlämningsuppgifter med programmet.
För varje föreläsning finns dagens uppgifter
av Bronislaw Krakus på kurshemsidan.
Kontakt med studenterna under kursens gång
Studenter i årets kursnämnd; namn och e-post
Magnus Karlsson,
me03_mka@it.kth.se
Tobias Övergaard,
me03_tov@it.kth.se
Resultat av formativ mittkursenkät
- Enkäten visade att de flesta teknologer var nöjda med allt utom delar av kurslitteraturen.
- Några teknologer tyckte att det pratades för mycket bland teknologerna på föreläsningarna men vid slutenkäten
var det färre som ansåg det (grafisk jämförelse).
Resultat av kursmöten
Tre eller fyra kursnämndsmöten hölls.
Inga synpunkter hade lämnats från övriga teknologer till
kursnämnden och kursnämndens ledamöter hade mest positiva synpunkter. Ett förslag var att övningarna borde kallas lektioner för att de skulle tas på större allvar. Ett annat förslag var att kontrollskrivningar och inlämningsuppgifter skulle ge större utdelning för att kännas viktigare att klara.
Kontakt med övriga lärare under kursens gång
Kommentarer
Kurs- och övningsledare har haft kontakt via mail vid behov.
Kursenkät; teknologernas synpunkter
Slutenkäten besvarades efter tentamen och bestod av alla frågor från mittkursenkäten samt frågor om programmet Graphing Calculator och tentamen.
Kursansvarigs tolkning av enkät
Kommentarer
Båda enkäterna var publicerade på kursens hemsida på IT-universitetets webbaserade administrativa systen Daisy. De fanns tillgängliga under ett par veckor och kursdeltagare som inte svarat blev påminda vid upprepade tillfällen och varnade innan enkäterna avslutades. Varje enkät besvarades av 23 personer.
Kursansvarigs sammanfattande berättelse
Helhetsintryck
- Tentamensresultatet var bra, eftersom i stort sett alla kursdeltagare som varit aktiva blev godkända.
- Det var inte bra med ett juluppehåll mitt i kursen. Många av teknologerna hamnade efter då och lyckades sedan inte hinna ikapp, vilket märktes på lappskrivningarnas resultat under period 3.
Positiva synpunkter
att svårighetsnivån och tempot på föreläsningarna var lagom och att frågor besvarades bra.
Merparten ansåg att de förstod ganska mycket av kursen eller i princip allt.
Vid slutenkäten tyckte 65 % att arbetsbördan var lagom, medan 55 % vid mittkursenkät fann den stor.
Kursdeltagarna menade att svårighetsnivån på inlämningsuppgifter och kontrollskrivningar var lagom.
Bland de som besvarade enkäten har närvaron varit hög på föreläsningarna.
Dagens uppgifter var mycket uppskattade och kursmaterialet av Tommy Ekola gillades av den hälft som använt det.
Programmet Graphing Calculator emottogs positivt.
De flesta ansåg att tentamen var lagom svår och att den mätte deras kunskaper på ett rättvisande sätt.
Många av teknologerna tyckte att informationen om kursen sköttes bra och kurshemsidan och kurs-PM var också till belåtenhet.
Vid slutenkäten fann merparten kursboken Linjär geometri och algebra ganska bra.
Av de som använt övningsboken Analytiska metoder menade de flesta att den var bra.
Negativa synpunkter
- Låg närvaro på övningarna.
- De rekommenderade uppgifterna i övningsboken och kursboken, Linjär geometri och algebra, löstes inte i så hög grad.
- Kursboken Analytiska metoder II var inte så uppskattad.
- Bara hälften av de som svarade hade använt kursmaterialet av Tommy Ekola.
Syn på förkunskaperna
Det fanns ingen direkt fråga om förkunskaper, men de flesta tyckte att svårighetsgraden var lagom och förståelsen av kursen god, vilket tyder på att förkunskaperna var bra.
Syn på undervisningsformen
En teknolog hade föredragit föreläsningar och lektioner som på Matematik I och en annan tyckte att det skulle varit fler övningspass.
Syn på kurslitt/kursmaterial
Kurslitteratur:
Eike Petermann: Analytiska metoder II
Anders Falkne, Bronislaw Krakus: Analytiska metoder II, övningsbok
Eike Petermann: Linjär geometri och algebra
Tommy Ekola: kursmaterial på hemsidan
Bronislaw Krakus: dagens uppgifter och repetitionsuppgifter
Linjär geometri och algebra, Analytiska metoder II övningsbok, dagens uppgifter av Bronislaw Krakus och kursmaterialet av Tommy Ekola uppskattades men Analytiska metoder II var mindre uppskattad.
Syn på examinationen
- Teknologerna fick vid slutenkäten för Matematik I besvara frågor om hur ofta de ville ha lappskrivningar och hur många omgångar inlämningsuppgifter de önskade. De flesta önskade lappskrivning varje vecka samt sex omgångar inlämningsuppgifter. Första föreläsningen varje vecka inleddes med en lappskrivning
som bestod av en eller flera uppgifter från de rekommenderade eller dagens. Kursdeltagarna hade fått rösta om när under veckan lappskrivningen skulle förläggas. Varje godkänd lappskrivning eller inlämningsuppgift gav en kvarts bonuspoäng.
Mindre än hälften fann inlämningsuppgifterna väl tidskrävande.
Vid slutenkäten tyckte alla att kontrollskrivningarna var lagom svåra, 82 % tyckte att inlämningsuppgifterna var det och 65 % svarade att tentamen var lagom svår.
De flesta ansåg att tentamen mätte kunskaperna på ett rättvisande sätt.
Kursens pedagogiska utveckling II
Hur förändringarna till denna kursomgång fungerade
- Programmet Graphing Calculator var omtyckt, men det hade varit bättre om programmet varit tillgängligt redan från kursens början och även vid kursen Matematik I så att teknologerna fått fler tillfällen att använda det.
- Vid slutenkäten
ansåg 63 % att demonstrationerna vid föreläsningarna underlättade förståelsen. 82 % hade använt programmet och 53 % tyckte att programmet var bra eller mycket bra.
Dagens uppgifter var mycket uppskattade.
Förändringar som bör göras inför nästa kursomgång
Schemaläggning
- Kursen bör inte förläggas till två olika terminer.
- Man bör tänka på att ha ett övningstillfälle mellan föreläsning och lappskrivning.
- Det är meningslöst med en övning på en i övrigt undervisningsfri dag.
Arbetsfördelning mellan de olika undervisningsformerna.
Mer tonvikt bör läggas på övningarna. Kursnämndens elevrepresentanter ansåg att övningarna skulle få fler deltagare om det i kursplaneringen för varje övningstillfälle angavs uppgifter som skulle räknas.
Examination
Examinationen fungerade tillfredsställande, men möjlighet till fler bonuspoäng skulle göra lappskrivningar och inlämningsuppgifter angelägnare att klara och bidra till mer kontinuerliga studier.