Kursanalys - KTH
 
Formulär för kursansvarig. Kursanalysen utförs under kursens gång.
(Nomenklatur: F – föreläsning, Ö – övning, R – räknestuga, L – laboration, S – seminarium)
 
Kursdata

Kursens namn Matematik II

Kursnummer 5B1116

Kurspoäng och poäng fördelat på exam-former 6 poäng. TEN1 6 poäng

När kursen genomfördes Period 2 och 3 år 2003-4

Kursansvarig och övriga lärare Kerstin Pettersson (Kursansvarig, föreläsningar)
Glenn Johansson (Övningar)

Undervisningstimmar fördelat på F, Ö, R, L, S 72 F, 36 Ö , 36 Matematikjour

Antal registrerade stud. 43

Prestationsgrad efter 1:a examenstillfället i % 63 (77 % av tenterande)

Examinationsgrad efter 1:a examenstillfället i % 63 (77 % av tenterande)

Examinationsgrad efter 2:a examenstillfället i % 70

Mål

Ange övergripande målen för kursen

Ange hur kursen är utformad för att uppfylla målen
På föreläsningar har teori och problem presenterats och teknologerna har även getts möjlighet att räkna själva en del övningar. På övningarna har läraren demonstrerat uppgifter från rekommenderade uppgifter och dagens uppgifter efter teknologernas önskemål.
Examinationen har bestått av en skriftlig tentamen samt 11 kontrollskrivningar och 6 omgångar parametriserade inlämningsuppgifter. Några av inlämningsuppgifterna skulle illustreras med visualiseringsprogrammet Graphing Calculator. Kontrollskrivningarna och inlämningsuppgifterna kunde maximalt ge 4 bonuspoäng till tentamen. Varje kontrollskrivning utgjordes av en eller flera uppgifter valda från föregående veckas rekommenderade uppgifter och dagens uppgifter.

Eventuellt deltagande i länkmöte före kursstart
Kursledaren deltog i ett länkmöte i juni 2003 som ordnades som en dags internat vid en kursgård.

Synpunkter från detta
Förra gången kursen gavs var resultatet relativt bra. Då gavs också kontrollskrivningar och inlämningsuppgifter så att studenterna kunde erhålla maximalt 4 bonuspoäng.

Kursens pedagogiska utveckling I

Beskriv de förändringar som gjorts sedan förra kursomgången. (Berätta även för studenterna vid kursstart)
Visualiseringsprogrammet Graphing Calculator har använts under andra hälften av kursen och teknologerna har fått programmet till sina datorer. Programmet har använts av föreläsaren för att demonstrera begrepp och illustrera exempel och teknologerna har illustrerat inlämningsuppgifter med programmet.
För varje föreläsning finns dagens uppgifter av Bronislaw Krakus på kurshemsidan.

Kontakt med studenterna under kursens gång

Studenter i årets kursnämnd; namn och e-post
Magnus Karlsson, me03_mka@it.kth.se
Tobias Övergaard, me03_tov@it.kth.se

Resultat av formativ mittkursenkät
Resultat av kursmöten
Tre eller fyra kursnämndsmöten hölls. Inga synpunkter hade lämnats från övriga teknologer till kursnämnden och kursnämndens ledamöter hade mest positiva synpunkter. Ett förslag var att övningarna borde kallas lektioner för att de skulle tas på större allvar. Ett annat förslag var att kontrollskrivningar och inlämningsuppgifter skulle ge större utdelning för att kännas viktigare att klara.

Kontakt med övriga lärare under kursens gång

Kommentarer
Kurs- och övningsledare har haft kontakt via mail vid behov.

Kursenkät; teknologernas synpunkter

Slutenkäten besvarades efter tentamen och bestod av alla frågor från mittkursenkäten samt frågor om programmet Graphing Calculator och tentamen.

Kursansvarigs tolkning av enkät

Kommentarer
Båda enkäterna var publicerade på kursens hemsida på IT-universitetets webbaserade administrativa systen Daisy. De fanns tillgängliga under ett par veckor och kursdeltagare som inte svarat blev påminda vid upprepade tillfällen och varnade innan enkäterna avslutades. Varje enkät besvarades av 23 personer.

Kursansvarigs sammanfattande berättelse

Helhetsintryck

Positiva synpunkter
Negativa synpunkter
Syn på förkunskaperna
Det fanns ingen direkt fråga om förkunskaper, men de flesta tyckte att svårighetsgraden var lagom och förståelsen av kursen god, vilket tyder på att förkunskaperna var bra.

Syn på undervisningsformen
En teknolog hade föredragit föreläsningar och lektioner som på Matematik I och en annan tyckte att det skulle varit fler övningspass.
 
Syn på kurslitt/kursmaterial
Kurslitteratur:
Eike Petermann: Analytiska metoder II
Anders Falkne, Bronislaw Krakus: Analytiska metoder II, övningsbok
Eike Petermann: Linjär geometri och algebra
Tommy Ekola: kursmaterial på hemsidan
Bronislaw Krakus: dagens uppgifter och repetitionsuppgifter

Linjär geometri och algebra, Analytiska metoder II övningsbok, dagens uppgifter av Bronislaw Krakus och kursmaterialet av Tommy Ekola uppskattades men Analytiska metoder II var mindre uppskattad.
 
Syn på examinationen
 
Kursens pedagogiska utveckling II

Hur förändringarna till denna kursomgång fungerade

Förändringar som bör göras inför nästa kursomgång

Schemaläggning
 
Arbetsfördelning mellan de olika undervisningsformerna.
Mer tonvikt bör läggas på övningarna. Kursnämndens elevrepresentanter ansåg att övningarna skulle få fler deltagare om det i kursplaneringen för varje övningstillfälle angavs uppgifter som skulle räknas.

Examination  
Examinationen fungerade tillfredsställande, men möjlighet till fler bonuspoäng skulle göra lappskrivningar och inlämningsuppgifter angelägnare att klara och bidra till mer kontinuerliga studier.