Tentan är färdigrättad. Matteinstitutionen har
Hela Listan
på anslagstavlan. Tyvärr gick det unfegär som på övriga linjer, utom I, som läser motvarande kurs: bara 40% godkända. I-linjen hade 72% godkända; nu 76% efter att några tenterat den här tentan. Övriga linjer ligger på mellan 35 och 40%.
Tentorna finns på studentexpeditionen.
Svaren till tentan 1/12 Själva tentan, liksom
Tisdag 25/11.
Jag pratade först litet om konvergens av generaliserade integraler, och använde sats 9.14 för att lösa några av uppgifterna 9.10 i boken. Vi tar alltså inte upp sats 9.15. Jag nämnde kort sats 9.16, och påpekade att omvändningen inte gäller. Dock tog jag inget exempel på absolut konvergens.
Därefter tog jag upp konvergensen av MacLaurinserierna (jag tror Janne också något gjorde det), och visade som exempel hur man kan använda dem för att t.ex. beräkna pi (arctan(1/2)+arctan(1/3)=pi/4) och ln(5) (utveckla ln((1+x)/(1-x)) och sätt x=2/3.)
Sista kvarten härledde jag den enkla varianten av Stirlings formel:
och visade som exempel att man nu lätt avgör med rotkriteriet för vilka positiva värden på a som serien
konvergerar. (Den divergerar för a=e; det ser man inte direkt dock.)
Nu återstår bara repetition och upphämtning.
Onsdag 19/11.
Jag har blivit uppmärksammad på att problem 5 i inlämningsuppgift 2 är identisk med Ö627f. Ett problem med det kan vara att svaret på den uppgiften i övningsboken är fel! Om ni får samma svar som övningsboken, har ni alltså räknat fel!
Tisdag 18/11.
Jag hade hosta och kände mig dålig, men föreläste ändå -- sedan åkte jag hem.
Jag hann inte riktigt med det jag förespeglade. Jag tog upp följande:
1. Rotationsvolym. Jag definierade V(x) som den volymen fram till x-värdet x, och visade att V'(x)=A(x) = tvärsnittsarean (generellt; inte bara för rotationsvolym.) Så volymen V=V(b)-V(a) = integralen från a till b av A(x) [a och b är ändpunkterna i x-led för volymen.] Beräknar volymen av ett klot.
2. Parametriserade kurvor. Exempel: cykloiden. Jag härdedde uttrycket för båglängd (dvs. derivatan av båglängden, som jag sedan integrerar,) och beräknade cykloidens längd.
3. Jag hann dock inte att ta upp exemplet med volymen av cykloiden då den roterar kring x-axeln (Jmf. Ö751.) vilket jag hade planerat. Nu får lektionslärarna förklara uppgift Ö751 (fast de hinner inte läsa det här före lektonen.)
4. Area av sektor: 2A'(t) = x(t)*y'(t)-y(t)*x'(t). Som specielfall polära koodinater: 2A'(t)=r^2(t). Den första formeln ingår inte formellt i kursen, men den är inte svårare än specialfallet polära koordinater. Jag tog exempel på bägge formlerna.
Någon tid för annat blev det inte.
Torsdag 13/11
Jag tog inte upp något om medelvärden för integraler -- om lektionslärarna vill kan de ta upp det något på lektionerna, men det är ett perifert inslag i kursen.
Jag pratade om generaliserade integraler, och påpekade att fundamentalsatsen att integralen från a till b av f(x) är F(b)-F(a) om
1. F(x) är kontinuerlig i hela intervallet [a,b], och
2. F '(x) = f(x) utom eventuellt i ändligt många punkter.
gäller även om f(x) är obegränsad. Exempel:
Vi beräknade också integralen
på diverse olika sätt ("primitiven" arctan[2*tan(x)] får ett språng i x=pi/2), se bokens exempel 7.3.3 som är snarlikt.
Jag tog också upp indegraler över obegränsat intervall, och införde konvergent" och "divergent" integral.
Slutligen tog jag upp något om substitution med sin och sinh då integranden har rotuttryck, men det gick ganska snabbt, så jag vet inte om det gick hem riktigt.
Tisdag 11/11
Nu finns inlämningsuppgift 2. Lämnas till lektionsläraren senast 21/11.
Idag gick jag igenom uppdelning i partialbråk. Jag tog också upp substitutionen t=tan(x/2) för trigonometriska integrander och tog ett enkelt exempel på detta. Jag antydde också att om man har ett uttryck med tan(x), sin(x)*cos(x) och jämna potenser av sin(x) och cos(x), så går det bra med substitutionen t=tan(x). Jag bestämde också primitiverna till sin2(x) och cos2(x); se "utantill-listan" ovan. Integralerna där tycker jag man kan ta som givna. Mer hann jag inte. Jag tog alltså inte upp rot-uttryck.
Torsdag 6/11
Jan Kristoferson föreläste, eftersom jag var på heldagsseminarium med fakultetskollegiet. Han gick igenom integraler, per kursplanering, men hann inte med partiell integration. Det tas upp på lektionen i morgon.
Tisdag 4/11
Jag gick igenom partikulärlösningar till andra ordningens inhomogena diff.ekvationer y"(x) + ...= f(x). Jag gjorde samma saker jag gjorde för I, dvs. jag tog upp upp
1) f(x) = polynom. Ansätt polynom av samma grad (såvida inte resonans; se nedan.)
2) f(x) = eax g(x). Ansätt y(x) = eax v(x) och sätt in i diff.ekvationen. Efter att vi dividerat bort eax återstår en diff.ekvation i v(x): v"(x) + ... = g(x) som vi får försöka lösa. Jag påpekade "förskjutningsregeln" som kan formuleras så att karakteristiska polynomet för ekvationen som hör till v(x) är 1/2 p"(a) t2 + p'(a)t + p(a), där p(t) är karakteristiska polynomet till ursprungliga diff.ekvationen. Man kan reducera räkningarna något genom att använda förskjutningsregeln, men det är bättre att derivera eax v(x) och sätta in, om man är minsta osäker på metoden.
3) f(x) = a sin(wx) + b cos(wx). Ansätt y(x)= A sin(wx) + B cos(wx), såvida inte resonans; se nedan.
4) Resonans. Jag tog upp två fall: Om A sin(wx) + B cos(wx) är lösning till den homogena ekvationen, går det inte att ansätta detta som partikulärlösning i 3) ovan. Man får då ansätta Ax sin(wx) + Bx cos(wx) i stället. Fall två: om f(x) är polynom, och konstanttermen i diff.ekvationen är noll, så är ju alla konstanter lösningar till homogena ekvationen. Man får då ansätta y(x)=polynom av ett snäpp högre grad, med konstantterm = 0.
Jag räknade igenom följande exempel, och använde ovanstående metoder: y"(x) + 4 y'(x) + 13 y(x) = f(x), där
1) f(x) = x2.
2) f(x) = x2 e-2x. Med metod 2) och sedan 1) ovan.
3) f(x) = sin(x). Med metod 3) ovan.
4) e-2x sin(3x). Med metod 2) ovan. Vi får då en ekvation för v(x): v"(x) + 9 v(x) = sin(3x). Detta ger resonans: metod 4 ovan.
5) Ett annat högerled: y"(x) + y'(x) - 2 y(x) = x e-2x. Efter ansättning enligt metod 2) ovan får vi v"(x) - 3 v'(x) = x. Detta ger resonans, så vi ansätter v(x) = ax2 + bx.
Anmärkning Observera: Jag använder alltså inte komplexa exponentialfunktioner i exemplen 3) och 4) ovan. Jag nämnde inte den möjligheten; jag tror inte det är någon väsentlig förenkling, och risken för fel ökar, misstänker jag. Men såvitt jag förstår har studenterna läst komplexa tal i den andra mattekursen som började tidigare, så det är givetvis fritt fram för lektionslärarna att använda komplexa exponentialfunktionen, om de tycker det och studenterna är med på noterna.
Torsdag 30/10
Första timmen fortsatte jag med Taylorutvecklingar. Bl.a. härledde jag utvecklingarna för ln(1+x+x2) genom att använda den kända utvecklingen för ln(1+x), och utvecklingen av sin(x) kring x=pi/4 genom att skriva sin(t+pi/4)=1/rot(2)*(cos t + sin t) och använda kända utvecklingar för sinus och cosinus.
Andra timmen gick jag igenom lösningen till homogena differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter.
Tisdag 28/10
Jag gick igenom Taylors formel, med Lagranges restterm. Men jag utvecklar bara kring x=0; jag föredrar att införa en variabel t = x-a och utveckla kring t=0 i stället för att utveckla kring x=a. (Det är dessutom enklare att utveckla t.ex. sin(t+a) = cos(a)*sin(t) + sin(a)*cos(t) kring t=0 med kända utvecklingar än att utveckla sin(x) kring x=a.)
I allmänhet skriver jag resttermen som xn+1H(x) där H(x) har ett gränsvärde så x-->0. Jag tror det är pedagogiskt dumt att omedelbart införa Ordo-beteckningen -- det gör nog saken svårare i stället för enklare. Jag tror vi skall åtminstone i början skriva på "mitt" sätt -- när man vant sig kan det vara dags för Ordo.
Taylorutvecklingarna för 1/(1-x), ln(1+x), arctan(x), ex, sin(x), cos(x) och (1+x)a är utantill-kunskaper. Jag tog upp entydigheten för Taylor som sats, men jag gjorde inget bevis för den -- det kan intresserade läsa i boken.
Jag tog också upp L'Hôpitals regel, även då täljare och nämnare går mot oändligheten, och tog ett par enkla exempel. Däremot hann jag inte med något bevis -- det kan vi ta nästa gång.
Torsdag 23/10
Första timmen var helt teoretisk. Jag påpekade den logiska gången: existens av extrempunkter --> derivatan = 0 i extrempunkt --> Rolles lemma --> medelvärdessatsen och Cauchys medelvärdessats. Jag bevisade dessa satser, utom den första. Cauchys medelvärdessats kommer vi att använda för att härleda Taylorutveckling och för L'Hôpitals regel.
Andra timmen löste jag problem, nämligen uppgifterna 4.20 och 4.24 i boken.
Tisdag 21/10
Jag formulerade differentialkalkylens medelvärdessats, men gav inget bevis (kommer senare) och använde den för att visa att derivatan >0 ==> växande, respektive derivatan <0 ==> avtagande. Sedan pratade jag om andraderivatans tecken: konvexa och konkava funktioner. Jag visade att konvex (dvs. f "(x)>0) medför att grafen ligger under sin korda och över sin tangent, och motsvarande, mutatis mutandis, för konkava funktioner. Jag tog ett par exempel på detta. Vi analyserde också ett tredjegradsploynom med avseende på växande / avtagande och konvex / konkav i en "teckentabell" (ungefär som på sidan 147 i kursboken.)
Andra timmen talade jag om kurvors på formen y=f(x) krökning, och härledde krökningsformeln för sådana. Jag fick då till att börja med härleda uttrycket för båglängdens derivata m.a.p. x. Vi hann inte beräkna krökningen för en cirkel, så jag gav som övning att visa att den är 1/radien. Men vi såg att krökningen för y=x2 är störst för x=0 och mycket liten för stora x, i överensstämmelse med vad vi ser i en figur..
Syftet med hela föreläsningen idag var dels att ge litet intuitiv och geometrisk tolkning av derivatans och andraderivatans tecken; dels att ge exempel på modellering där derivator av första och andra ordningen utnyttjas.
Torsdag 16/10
Jag följde kursplaneringen. Gick igenom deriveringsreglerna, även kedjeregeln i tappningen "derivera m.a.p. ett x i taget och addera." Vi deriverade på det viset xx genom att derivera xa och ax m.a.p. x och addera med a=x. Detta är som förberedelse till sättet att tänka när man använder kedjeregeln i flera variabler.
Jag tog också upp "logaritmisk derivering" med några exempel, och implicit derivering i största allmänhet. Vi härledde derivatorna av de cyklometriska funktionerna genom att derivera sin(y(x)) = x implicit, osv. Jag tycker generellt det är enklare att beräkna inversers derivator genom att derivera implicit på detta sätt, i stället för att använda en specifik formel för det.
Slutligen visade jag att deriverbara funktioner är kontinuerliga, och bevisade formeln för derivatan av en produkt. Jag fick frågan om det gällde tvärt om: är alla kontinuerliga funktioner deriverbara, och svarade att nej, det finns t.o.m. kontinuerliga funktioner som inte är deriverbara för något enda x.
Tisdag 14/10
Ursäkta -- det här kommer inte förrän sent på kvällen. Men jag följde kursplanderingen: jag definierade kontinuitet, och bevisade som exempel att sin(x) är kontinuerlig. Sedan formulerade jag "satsen om mellanliggande värden". Som exempel tog jag en variant av övning 3.2 i Eikes bok -- vi visade ordentligt att den relevanta funktionen verkligen är kontinuerlig!
Andra timmen formulerade jag "satsen om extremvärden" (existens av största och minsta värde). Jag visade med några exempel vad som kan gå fel om förutsättningarna inte är uppfyllda.
Därefter började vi med derivator. Jag definierade derivata, och beräknade ur definitionen derivatan av sin(x) och xn. Jag skrev också upp en utantill-lista på derivatan av de elementära funktionerna -- även de cyklometriska, trots att vi ännu inte härlett dem och de inte heller är kända från gymnasiet.
Torsdag 9/10
Jag gick igenom gränsvärden, och gav även epsilon-delta definitionen. Däremot bevisade vi inga satser, men jag visade med utgångspunkt från definitionen att limes av roten ut x då x-->pi är roten ur pi. Vi såg att som delta kunde man ta roten_ur(pi)*epsilon, eller varför inte helt enkelt delta = epsilon.
Sedan visade jag ett par gränsvärden med instängning: sin(x)/x då x-->0, och ln(x)/xa då x-->oändl. och a>0, bl.a. Jag tog också en rationell funktion, med täljare och nämnare av samma grad (3) och x-->oändl.
Jag tog aldrig något exempel då gränsvärdet är oändligt -- det är bra om lektionslärarna gör det och säger något om innebörden -- jag tog alltså inte upp det ö.h.t. (däremot då x-->oändl.)
En viss förvirring hos några väckte exemplet n-te.roten_ur n, då n-->oändl. Man vill gärna låta först ena n:et och sedan det andra gå mot oändligheten. Jag diskuterade detta genom exemplet (2x+y)/(x+y) och tog limes först då x-->0 och sedan y-->0, och därefter tvärtom. Men jag tror inte poängen gick fram till hundra procent. Vi kommer ju så småningom till exempel som (1+x/n)n då n-->oändl., så vi kommer tillbaks till fenomenet, men om lektionslärarna vill ta upp det här och belysa det ytterligare är det värdefullt!
Det här avsnittet är ganska svårt, och jag påpekade att vi skall skaffa verktyg för att beräkna gränsvärden senare i kursen (L'Hospital och Taylor), så en del exempel som nu verkar tekniskt svåra kommer vi att kunna behandla betydligt enklare senare.
Tisdag 7/10
Jag pratade litet om inversa funktioner i allmänhet, och gick sedan igenom definitionerna av arcsin, arccos och arctan. Därefter räknade jag några exempel; dels de två från Eikes bok (se länken ovan), dels en uppgift från en gammal tenta.
Observera att det finns flera (ganska lätta) uppgifter på detta i "dagens"; se kursplaneringen.
Torsdag 2/10
Schemaändring: Från och med nästa vecka har vi lektioner klockan 8-10 på onsdagarna, och övningar 13-15 i stället för tvärtom.
Jag pratade binomialkoefficienter hela föreläsningen. Vi tar talen i
Pascals triangel som definition av binomialkoefficienter, sedan visade
jag med induktion tolkningen att
är antalet sätt att plocka ut k element bland n och likaså
med induktion formeln för binomialkoefficienten uttryckt i fakulteter.
Jag skrev upp binomialsatsen (a+b)n = ...och motiverade den kombinatoriskt.
Vi räknade ut sannolikheten att man får fyra ess i en bridgehand. Så härledde jag, efter en del strulande, formeln
och använde den för att härleda ett uttryck för summorna 1 + 2 + ... + n och 12 + 22 + ... + n2. Detta är ju en god hjälp till uppgift två på inlämningsuppgifterna, så jag hoppas ni börjar göra dem nu.
Tisdag 30/9
Jag tog några exempel på inuktionsbevis. Därefter pratade jag om summasymbolen, och visade hur man kan skifta index i en summa. Jag använde setta för att beräkna några summor genom att skriva om dem som teleskoperande serier, tex.
Slutligen tog jag upp litet om binomialkoefficienter och Pascals triangel.
Här är några övningar på summasymbolen, lämpliga att titta på på övningen i morgon. Jag föreslår att ni också tittar på "Dagens 1", uppgifterna till dag 26/8 (induktionsbevis) på sidan för kursplanering på den övningen.
Här är första omgången av inlämningsuppgifter. Börja redan nu att arbeta med dem, men vi bestämmer senare datun för när de skall lämnas in. Reglerna är: Ni får samarbeta, och det är OK att fråga lärare eller andra om detaljer. Men det är inte tillåtet att skriva av någon annans lösningar. Var och en skall alltså stå för sina egna lösningar, och vara beredd att redogöra för dem. Från oss lärares sida är syftet med inlämningsuppgifterna att ni skall lära er matematiken, inte i första hand att det skall underlätta tentamen.