Aktuellt
Här noteras det senaste.
Handskrivna svar till KS1
förra läsåret finns här.
Handskrivna svar till KS2
förra läsåret finns här.
Rättad version. Första versionen innehöll fel.
Tentamensanmälan måste göras
senast den 22 februari kl. 24.00. Tentamensanmälan kan bara
göras den här veckan.
KS2 är rättad. De totala resultaten
på KS:ar och lab finns här, som
krypterad pdf-fil. Lösenord fick ni på föreläsningarna.
Extra frågestund tisdagen den 10 mars
kl. 13.15-15.00. Lokal meddelas senare. Förhoppningsvis blir det
D2 alt. D3. Frågestunden blir i D2. Välkomna!
Här finns förslag
till lösningar till KS2 den 20 februari.
Gamla aktuellt-notiser sparas.
OBS
Informationen på denna sida är preliminär. Allt kan ändras.
Allmänt
Välkommen till kursen SF1628 Komplex analys. Undervisningen
äger rum i läsperiod 3, vt 2009. Kursstart: 14 januari
2009 kl 08:15 i sal D2.
|
SF1628 Komplex analys vt 2009
Komplex analys
Kursmål och kursinnehåll Datorlaboration Kontrollskrivningar Tentamen Föreläsningsplan Övningar m rek uppg Teoriuppg och probl till tentan del B
Allmänt
Välkommen till kursen SF1628. Undervisningen äger rum under
första delen av vt 2009. Kursstart: 14 januari 2009 kl 8:15 i sal
D2. Tentamen: 12 mars. Den som inte tänker delta i någon kontrollskrivning
eller datorlaboration men ändå vill tentera kursen bör anmäla sig till
kursansvarig.
Kursansvarig examinator och föreläsare
Michael Benedicks,
tel. 790 6148,
michaelb@math.kth.se, rum 3533, Institutionen för matematik.
Kurslitteratur
A. David Wunsch, "Complex Variables with Applications",
Addison-Wesley Publishing Company, Third Edition, 2004.
Kursupplägg
SF1628 - Föreläsningar 40 h, Övningar 20 h
Kursmål
Efter kursen skall studenten kunna
Förstå, tolka och använda grundbegreppen komplext tal, analytisk
funktion, harmonisk funktion, Taylor- och Laurentserie, singularitet,
residy, konform avbildning, meromorf funktion
Relatera olika möjliga definitioner av begreppet analytisk
funktion samt avgöra om en given funktion är analytisk
Definiera och räkna med de elementära analytiska funktionerna
Härleda vissa grundläggande egenskaper hos analytiska funktioner,
t ex Cauchys formel, och använda dessa för beräkningar av derivator
och integraler
Avgöra stabiliteten hos vissa dynamiska system med hjälp av
Nyquists kriterium
Använda konform avbildning för att lösa vissa tillämpade problem
inom t ex värmeledning, elektricitetslära och strömningsmekanik
Använda Taylor- och Laurentutveckling för att härleda egenskaper
hos analytiska och meromorfa funktioner
Beräkna integraler med hjälp av residykalkyl
Analysera nollställen och poler till meromorfa funktioner,
klassificera singulariteter
För de högre betygen A-C ska studenten dessutom kunna
Redogöra för den inledande teorin om analytiska funktioner och
bevisa de viktigaste satserna
För högsta betyget A krävs förmåga till mer avancerad
problemlösning och mer fullständig kännedom om teorin
Kursinnehåll
Komplexa, särskilt meromorfa och analytiska, funktioner av en
komplex variabel. Elementära analytiska funktioner, harmoniska
funktioner.
Integration i det komplexa planet, Cauchys sats och Cauchys
integralformel och deras konsekvenser. Residykalkyl
Taylor- och Laurentserier, nollställen och poler,
argumentprincipen och Rouches sats med tillämpningar
Konform avbildning med tillämpningar
Datorlaboration
En frivillig datorlaboration som utförs i grupp kommer att ges under
kursens gång. Laborationen består av två delar: en
handskriven del och en Mapledel. Laborationen ger fem bonuspoäng
på tentamensskrivningen. Observera: man får inga
bonuspoäng om man lämnar in enbart Mapledelen. Gruppen
lämnar in en gemensam lösning, varje medlem i gruppen ska vara beredd
att svara muntligt för hela lösningen. 3 personer i varje grupp är
lagom, men 2 och 4 går också bra. OBS: Deadlines är benhårda och de
som inte lämnar in och redovisar i tid blir inte godkända.
Laborationen lämnas in till respektive assistent
senast onsdagen den 18 februari kl 12.00.
Laborationen redovisas muntligt för respektive assistent på
övningstid tisdagen den 24 februari kl 10.15-11.00
Här finns texten till laborationen
Här finns Maple-exempel till laborationen
Godkänd datorlaboration tillgodoräknas endast under VT2009. OBS att
det är tillåtet att samarbeta inom gruppen men inte tillåtet att åka
snålskjuts genom att t ex låta andra göra jobbet eller plagiera andras
lösningar. Alla misstankar om fusk rapporteras till rektor.
Kontrollskrivningar
Kontrollskrivning nr 1 behandlar föreläsningarna
1-9 och äger rum onsdagen den 4 februari kl 08:00-10:00. Salar: Q13,
Q21, Q22, Q24, Q26, Q31, Q33.
Kontrollskrivning nr 2 behandlar föreläsningarna 10-15
och äger rum fredag 20 februari kl 08:00-10:00. Salar: Q24, Q26, Q31,
Q33, Q34, Q36
Exempel på hur det sett ut förr om åren:
Förra
årets Kontrollskrivning 1
Förra
årets Kontrollskrivning 2
Förrförra
årets Kontrollskrivning 1 med lösningar
Förrförra
årets Kontrollskrivning 2 med lösningar
Godkända kontrollskrivningar tillgodoräknas endast under VT 2009. OBS:
Under kontrollskrivningar är inga toabesök eller andra pauser
tillåtna. Alla skrivande måste kunna legitimera sig. Man måste sitta
kvar minst 20 minuter (även om man lämnar in blankt) och man får komma
högst 15 minuter för sent. Alla misstankar om fusk rapporteras till
rektor.
Tentamen
Den som klarar datorlaborationen och båda kontrollskrivningarna
får betyg D eller E utan att skriva tentamen.
Den som inte har klarat
båda kontrollskrivningarna och datorlaborationen skall skriva en
skriftlig tentamen del A den 12 mars 2009 kl. 8:00-13:00, sal M23, M24, M31-36.
Del A består av fyra uppgifter, som kan ge
maximalt 5 poäng vardera. Maxpoäng på denna del är alltså 20 och för
godkänt betyg krävs 15 poäng. Denna skriftliga tentamen
räcker till godkänt betyg. Bonus ges enligt följande: - Den som
är godkänd på KS1 får 5 poäng som bonus och
ska inte skriva uppgift 1.
- Den som är godkänd
på KS2 får 5 poäng som bonus och ska inte skriva
uppgift 2.
- Den som är godkänd på
datorlaborationen får 5 poäng som bonus och ska inte skriva
uppgift 3.
Vid tentamen och kontrollskrivningar är inga hjälpmedel tillåtna.
För högre betyg A-C krävs förutom godkänt betyg på del A på tentan
också att man skriver del B, uppgift 5-8 på tentan den 12 mars. Av dessa är 2
teoriuppgifter och 2 mer avancerade problem.
För betyg C krävs minst 1 korrekt löst uppgift på del B
För betyg B krävs minst 2 korrekta lösta uppgifter på del
B
För betyg A krävs minst 3 korrekta lösta uppgifter på del B
Begrepp
och satser att kunna redogöra för i del B, uppgift 5-8 på tentan
Problem till del B, uppgift 5-8, på tentan
Exempel på hur det kan se ut:
Kortare tentamen den 24/10, 2005, kl. 09:00-12:00.
Lösningar
Grupplärare
-
Föreläsningsplan
Frl |
Vecka |
Tid |
Lokal | Rubriker |
Avsnitt i bok |
1 |
3 | Ons 14 jan 08:15-10:00 |
D2 |
Finns talet i? Vad ska vi studera
egentligen? |
sid. 1-63 |
2 |
3 |
Fre 16 jan 10:15-12:00 | K1 | Argumentprincipen
för polynom. Intro till Mapleuppgiften |
sid. 442-498 |
3 | 4 |
Mån 19 jan 10:15-12:00 |
D2 | Cauchy,
Riemann och deras ekvationer |
sid. 63-76 |
4 |
4 | Tis 20 jan 13:15-15:00 |
M2 |
Analytiska och harmoniska funktioner |
sid. 70-87 |
5 |
4 |
Fre 23 jan 13:15-15:00 | K1 |
Elementära (?) funktioner |
sid. 99-128 |
6 |
5 |
Tis 27 jan 10:15-12:00 | E1 |
Elementära funktioner och
grensnitt |
sid. 128-146 |
7 |
5 |
Ons 28 jan 13:15-15:00 |
K1 |
Kurvintegraler. Primitiva funktioner.
ML-olikheten | sid. 153-172 |
8 | 5 |
Fre 30 jan 13:15-15:00 |
K1 |
Greens formel. Cauchys sats och Cauchys
integralformel | sid. 172-203 |
9 |
6 |
Tis 3 feb 10:15-12:00 | K1 | Repetition inför
KS1 |
sid. 1-194 |
10 | 6 |
Tor 5 feb 08:15-10:00 |
M2 |
Cauchys integralformel. | sid. 192-203 |
11 |
7 | Mån 9 feb 10:15-12:00 |
M2 | Mer om
Cauchys formel. Algebrans fundamentalsats |
sid. 203-214 |
12 | 7 |
Tis 10 feb 10:15-12:00 | M2 |
Potensserier och Taylors sats | sid. 229-264 |
13 |
7 |
Fre 13 feb 13:15-15:00 | K1 |
Laurentserier. Analytisk
fortsättning. |
sid. 279-302 |
14 |
8 |
Tis 17 feb 10:15-12:00 | K1 |
Residykalkyl. Singulariteter. | sid. 335-375 |
15 | 8 |
Tor 19 feb 13:15-15:00 |
K1 |
Repetition inför KS 2 | sid. 192-375 |
16 |
8 | Fre 20 feb 10:15-12:00 | K1 |
Argumentprincipen. Rouches sats |
sid.442-451 |
17 |
9 |
Ons 25 feb 13:15-15:00 | K1 |
Konform avbildning |
sid. 517-555 |
18 |
9 |
Tor 26 feb 10:15-12:00 |
M2 |
Repetition av kursen | |
19 |
10 |
Mån 2 mars 13:15-15:00 |
K1 |
Mottagning och frågestund | |
20 |
10 |
Tis 3 mars 10:15-12:00 |
K1 |
Mottagning och frågestund | |
Några extra uppgifter att öva på inför kontrollskrivningarna
Extra repetition inför KS 1 |
2.5: 9, 20.3.5: 14. 3.6:
21. 4.1:
1.4.2: 10, 15. |
Extra repetition inför KS 2 |
4.5:12, 16. 5.6: 14, 20.
6.4: 4. 6.5: 12. |
Rekommenderade tal för 10 övningar, grupp 1-4
Tid |
Lokal |
Lämpliga tal i sal |
Hemtal | Fr 16 jan 13:15-15:00 |
Q11, Q13, Q15, Q17 |
1.4: 1, 9, 17, 38. 1.5: 1, 3,
5, 22. Hitta antalet nollställen i högra halvplanet till
P(z)=z^4 + 4z +1; samma fråga för P(z)= z^5+3z^3+6z+1 |
. |
Ons 21 jan 13:15-15:00 | M21, M22, M23, M24 | 2.2: 9. 2.3: 3, 5, 12, 14,
19. 2.4:
4, 6, 18. 2.5: 12, 13, 19. [pdf]
| 2.3: 7, 9, 13. 2.4:
5, 7, 19. 2.5:
11. |
Ti 27 jan 13:15-15:00 | Q11, Q13, Q15, Q17 | 3.1: 23. 3.2: 12, 13. 3.4:
7. 3.5: 3, 5, 6. 3.6: 1, 3, 7. 3.8: 1, 3, 5, 7.
[pdf] |
3.1: 22. 3.2: 14. 3.4:
10. 3.5: 8, 10. 3.6: 4, 5, 7. 3.8: 2, 4,
9. |
Må 2 feb 13:15-15:00 |
Q11, Q13, Q15, Q17 | 4.1: 2, 4, 8. 4.2: 4, 6, 8, 14,
16, 17. [pdf] |
4.1: 3, 5, 7. 4.2: 5, 9, 11,
13. |
Fre 6 feb 13:15-15:00 |
Q11, Q13, Q15, Q17 | 4.3: 2, 4, 6, 17, 20, 22, 25. 4.4:
4, 6, 12, 17. [pdf] |
4.3: 3, 5, 19, 21. 4.4: 3, 7,
11. |
Ons 11 feb 13:15-15:00 |
M21, M22, M23, M24 | 4.5: 2, 4, 8, 11, 14, 17. 4.6: 1,
2, 4, 10, 15. [pdf] |
4.5: 3, 7, 9, 13. 4.6: 3, 5,
11. |
Ons 18 feb 10:15-12:00 |
Q11, Q13, Q15, Q17 | 5.2: 4, 8, 5, 10. 5.4: 4, 6, 14,
18. 5.5: 2, 6, 11, 16, 20. 5.6: 2, 4, 8, 12,
16. 5.7:
2, 6, 10, 12. [pdf] | 5.2: 3, 7, 11a,b. 5.3: 3, 5, 13,
17. 5.4: 3, 5, 9. 5.5: 3, 5, 15, 17, 19,
5.6: 3, 9, 13, 15. 5.7: 1, 5, 11. |
Tis 24 feb 10:15-12:00 | Q11, Q13, Q15, Q17 | 6.1: 2, 8. 6.2: 2, 4,
8. 6.3:
4, 6, 14, 18, 28, 32, 31. 6.4: 2. 6.5:
20. 6.6: 2, 8. 6.7: 4. 6.8: 2. [pdf] |
6.1: 1, 7. 6.2: 1, 3,
9. 6.3: 3, 5, 17, 33. 6.4: 3. 6.5:
19. 6.6: 1, 5. 6.7:
5. 6.8: 3. |
Fr 27 feb, 10:15-12:00 | M21, M22, M23, M24 |
6.12: 2, 6, 10, 14. 8.2: 6,
10, 13. 8.3: 2, 6, 10.
[pdf] |
6.12: 3, 5, 13. 8.2: 5, 7, 9,
11. 8.3: 1, 5. |
Ons 4 mar 13:15-15:00 | Q11, Q13, Q15, Q17 | 8.4: 14, 16, 18, 20, 24, 26, 28.
[pdf] |
8.4: 15, 17, 21, 23, 25, |
Kontrollskrivningar
Kontrollskrivning nr 1 |
Ons 4/2, 8:00-10:00 |
Sal Q13, Q21, Q22, Q24, Q26, Q31, Q33 |
Kontrollskrivning nr 2 | Fredag 20/2, 8:00-10:00 | Sal Q24, Q26, Q31, Q33, Q34, Q36 |
|