Kurs SF2719, Matematikens historia, 6 (nya Bologna-) poäng.
Denna sida har URL
http://www.math.kth.se/math/GRU/2011.2012/SF2719/CL/index.html
Examinator Lars Svensson 790 80 52 larss@math.kth.se
och/eller larses@kth.se
Föreläsare
Jockum Aniansson 790 72 00 jockum@kth.se
Kurssekreterare Rose-Marie Jansson
790 72 01 jansson@math.kth.se
Föreläsarens favorit (och kursens skyddshelgon?) är
Apollonios från Perga i Pamfylien
alias
Apollonios von Perge alias
Apollonios de Perge alias (med LATINSK stavning på -us!)
"Apollonius" of Perga.
Senaste Nytt.
Kontakta föreläsaren *snarast* per epost om komplettering
under år 2012.
Teknologer med följande initialer har fått K
vid en av årets tentamina:
MB, EE, NF, MJ, SL, JL, JL, ZM, AM, JS, LS.
De rättade tentamina den
1 juni 2012 och den
14 augusti 2012 utlämnas
från Studentexpeditionen, Matematik, KTH,
Lindstedtsvägen.
(Där finns också kopierade sidor ur Stora Katz, för dem som har Lilla
Katz.)
Se filen omkomplettering.
En del av läroboken lär det räcka att läsa kursivt; de avsnitt som bör
läsas mer ingående finns här i filen
mernaerlaeslistakatz.pdf.
Studentexpeditionen vid matematiska institutionen, KTH,
öppnade efter sommaruppehållet
måndag 13 augusti 2012 klo 12 - 15.
En föreläsning ( från år 2011 ? ) av N J Wildberger
om
icke-euklidisk geometri på youtube.
Denna kurshemsida ändras en del. Jämför gärna med
Förra årets hemsida.
SF 2719 Matematikens historia för CL4.
Kursen startade måndagen den 19 mars 2012 klo 13.15.
Beställd lärobok till Teknologbokhandeln alias Kårbokhandeln
i Kårhuset, Drottning Kristinas väg: Stora Katz.
Nästa år startar kursen i
mars 2013.. Då planeras hemuppgifter i
anslutning till varje föreläsning; en del av dessa uppgifter
återkommer sedan i den skriftliga tentamen i månadsskiftet
maj-juni 2013.
Årets tvenne tentamina gick fredagen den 1 juni 2012 maj 2012 med
omtentamen tisdag 14 augusti 2012.
Allmänt.
Uppläggen år 2008, 2009, 2010 och 2011
voro *helt annorlunda*. Kursen förändras regelbundet.
Kursen omfattar aderton schemalagda dubbeltimmar.
På grund av möjliga schemakrockar kan *fler* timmar komma att
salsbokas.
Efter hand kommer då en del av dessa att avbokas.
Kursens uppdaterade
SCHEMA mars - maj 2012 (vecka 12 - 22).
Äldre nyheter.
De som vid tentamen fått K för komplettering blir EJ inrapporterade
till Ladok innan Ni kompletterat.
Kursens enda möjliga betyg är nämligen P och F.
***
Pressmeddelande: En spelfilm om en av
*världens första* kvinnliga matematiker, Hypatia, hade
premiär fredagen den 5 mars 2010.
Den utspelar sig i Alexandria kring åren 400 - 415 eKr,
rekommenderas i Sveriges Radio P1 och
är ganska bra.
Välkommen!
Matematikhistoria kan vara jätteroligt! - - -
*KURSBOK* är antingen
Victor J. Katz, A history
of mathematics. An introduction, third
edition,
2009, 930 sidor,
Addison-Wesley, som är litet dyrare
än den
kortare Victor J. Katz, A
history of mathematics. Brief edition,
2004, 520 sidor.
Det
lönar det sig köpa DEN STÖRRE BOKEN.
KURSUPPLÄGG: Ett antal föreläsningar om olika utvecklingslinjer
i matematiken. Ett antal hemuppgifter från Katz.
Sidhänvisningar: S115ff betyder Stora Katz, tredje upplagan, sidorna
115 och följande sidor.
L70f betyder Lilla Katz, sidorna 70 och 71.
Föreläsningarna
nummer
1 - 4 före Påsk, den 19 - 28 mars 2012, tog främst upp
den grekiska matematikens tre största,
Eukleides (Euklides), Arkhimedes (Arkimedes) och Apollonios.
Vi betraktade babyloniernas figurer för att lösa andragradsekvationer,
S24ff, L21ff.
Vi skärskådade bl a, från Eukleides' Stoicheia (Elementa),
(det bästa [?]) beviset för Pythagoras' sats, S54f, L38f;
konstruktionen av en regelbunden femhörning, S70f, L49f.
Vi såg på Arkhimedes' två sätt att beräkna arean av ett
parabelsegment, S104f, S108f, L70ff.
Vi gick igenom Apollonii konstruktion av parabeln, S115f, L76f.
Vi återkommer till ellipsen och hyperbeln, S115ff, L76ff.
Många "mindre" satser och konstruktioner har vi också gått igenom.
I år planeras ett antal föreläsningar om olika utvecklingslinjer i
matematikens historia. Utkast för kommande föreläsningar:
Eukleides, Arkhimedes, Apollonios
Cardano, Vieta, Bombelli
Fermat, Descartes
Isaac Newton
Gottfried Wilhelm Leibniz, Jakob Bernoulli, Johann Bernoulli
Euler
Ptolemaios, Galileo, Tycho Brahe, Johannes Kepler, Newton
Talsystem
Trigonometri
Komplex analys, Greens sats, Cauchy, Riemann, Weierstrass
Talteori, Gauss
Kvaternioner, vektoranalys
Flervariabel, Gauss' och Stokes' satser, Maxwells ekvationer
Differentialgeometri, ickeeuklidisk geometri, Lobatjevskij, Einstein
Sannolikhetsläran, Fermat, Pascal, de Moivre, Laplace, Gauss
al-jabr
-------------------------------------------------------
En bra bok:
J. Newman, SIGMA. En matematikens kulturhistoria. Sex band.
Helt fantastisk tycker jag följande bok är:
Ph. J. Davis & R. Hersch, The mathematical experience.
Följande bra bok lär KTH-teknologer kunna läsa i på nätet
(fast han hette Eudoxos, inte Eudoxus!):
Christopher M. Linton, From Eudoxus to Einstein.
A history of mathematical astronomy.
Cambridge Univ. Press, 2004.
Gå in på
www.kth.se/kthb ,
gå in under sökverktyg och välj där KTHB:s katalog
och skriv till slut Linton, C M
Kul roman om Tyge Ottesen Brahe (Tycho Brahe, som finns på omslaget
till stora Katz):
Alexandra Coelho Ahndoril, Stjärneborg,
Albert Bonniers Förlag, 2003, knappt 200 sidor.
---------------------------------------------------------------------------
KURSBESKRIVNING. Kursen behandlar matematikens
utveckling från antiken fram till våra dagar.
Framställningen kommer kanske inte att vara helt kronologisk. Vi
kommer att följa ett antal teman eller röda trådar.
Sådana är exampelvis:
- Talbegreppets väg från antal via komplexa tal till dagens
abstrakta talbegrepp.
- Geometrin från Euklides till senare icke-euklidiska geometrier.
- Logiken från Aristoteles till Gödel.
Dessa "röda trådar" löper omlott som fibrerna i ett
rep, så de går naturligtvis inte att isolera från
varandra.
MÅLSÄTTNING. Vår förhoppning med
kursen är att ge en ökad förståelse för hur
krokig och besvärlig den flertusenåriga matematiska
utvecklingen har varit.
Detta är ovärdeligt för att förstå
vår tid och för att klarare se de svårigheter som
våra studenter står inför då de på
kort tid skall lära sig begrepp och tekniker som det ibland tagit
tusentals
år att utveckla. Detta har
ofta varit en mycket smärtsam och ibland
delvis förvirrad process.
Matematiken är en av mänsklighetens mest storslagna och
imponerande intellektuella skapelser. Den visar inga tecken på att
stagnera, utan är tvärtom mer levande nu än
någonsin tidigare i historien. Den har fortsatt att
påverka människans kultur på ett djupgående
sätt. Allt fler vetenskapsområden tar till sig matematiska
tänkesätt, och datorutvecklingen har gett oss ofantligt
större möjligheter att använda matematiken praktiskt.
Allt detta syftar kursen att ge insikter i.