KTH    Matematik



SF1624 Algebra och geometri för M1, 7.5 hp, ht 2009.

Föreläsare: Alan Sola, telefon 08-790 8457, alansola (kanelbulle) math.kth.se.

Övningar

Grupp Övningsassistenter Epost (@kth.se) och telefon
1 Kirsti Mattila kirsti, 790 7216
2 Oskar Palm opalm
3 Kathrin Vorwerk kathrinv, 790 7208
4 Johan Sanderoth sandero

Aktuellt

  • 17/03 2010: Lördagen den 17 april anordnas ett extrainsatt tentamenstillfälle i SF1624 på grund av omständigheterna måndagen den 15 mars. För att vara garanterad plats behövs tentamensanmälan senast den 11 april via Mina sidor. Observera att anmälan är öppen för samtliga studenter.

  • 03/12: Kompletteringstentamen är nu rättad och resultatet kommer att synas på mina sidor inom några dagar.

  • 03/12: Utvärderingen på nätet är nu avslutad. Tack för alla synpunkter!

  • 02/11: Kompletteringstentamen anordnas 9 november kl. 15-17. Berörda studenter kontaktas via KTH-mejlen.

  • 02/11: Tentamen är nu färdigrättad. Resultatet kommer att finnas tillgängligt på Mina Sidor inom kort. Sjäva skrivningarna finns att hämta på KTH Matematiks studentexpedition.

  • 23/10: Lösningförslag till dagens tentamen finns nu här.

  • 17/10: Lösningförslag till modelltentamen finns nu nedan.

  • 15/10: Det kommer att anordnas extra räknestugor inför tentamen på onsdag 21/10 kl.13-16 och torsdag 22/10 kl. 9-12 i salarna M35 och M36.

  • 15/10: Lösningsförslag på inlämningsuppgiften finns nu nedan.

  • 12/10: IL är nu rättad och återlämnas på föreläsningen 12/10.

  • 03/10: KS2 med lösningar finns nu nedan.

  • 01/10: Nu finns det en kursutvärdering att fylla i på nätet! Dina synpunkter är viktiga!

  • 29/09: KS2 kommer att behandla material från kapitel 4.2-4.3, 2.1-2.4, 5.1-5.6 och 6.1-6.4 i kursboken.
    Se avsnittet om KSar nedan för praktisk information.

  • 29/09: Det är tydligen svårt att se hela hemsidan om man använder Internet Explorer. Firefox (som finns på skolans datorer) verkar gå bra.

  • 23/09: En modelltentamen finns nu tillgänglig nedan.

  • 23/09: Inlämningsuppgiften finns nu tillgänglig nedan.

  • 21/09: Listan med rekommenderade övningsuppgifter har uppdaterats.

  • 16/09: KS1 med lösningar finns nu nedan.

  • 15/09: Eftersom föreläsningarna legat efter i planeringen kommer kapitlen 4.2 och 4.3 inte behandlas på KS1 på onsdag. Kapitel 4.1 ingår.

  • 15/09: Kursledningen beklagar att en av övningsgrupperna utgick 14/09 på grund av sjukdom.

  • 13/09: Ett förtydligande: KSarna och deras lösningar kommer att finnas tillgängliga på hemsidan efter att sjäva skrivningen har ägt rum.

  • 13/09: Vi påminner om att föranmälan krävs inför varje tentamen. Anmälning ska ske via Mina Sidor senast 1 oktober.

  • 13/09: Ett löst exempel på induktionsbevis finns: här.

  • 10/09: KS1 kommer att behandla material från kapitel 1.1-1.7, 3.1-3.5 och 4.1-4.3 i kursboken, samt hela kompletteringskompendiet;
    Se avsnittet om KSar nedan för praktisk information.

  • 09/09: Information om KS1 kommer efter föreläsningen idag.

  • 03/09: Kursbokens ISBN-nummer finns nu nedan. Planeringen har uppdaterats.

  • 20/08: Kurshemsidan är nu färdig. Välkomna till kursen!


Viktiga datum

  • Kursstart: Måndag 31 augusti 2009, kl. 08.15 i sal M1.

  • Kontrollskrivning 1: Onsdag 16 september, 15.15-16.00

  • Kontrollskrivning 2: Fredag 2 oktober, 10.15-11.00.

  • Inlämningsuppgift: Inlämning före tisdag 6 oktober, 12.00.

  • Tentamen: Fredag 23 oktober 2009, kl 14.00-19.00.

Kursupplägg

Föreläsningar 50 timmar, Övningar 25 timmar.

Kursbeskrivning

Kursinnehåll


Här är en länk till studiehandbokens beskrivning , se även planeringen nedan.

Förkunskaper

Inga särskilda förkunskaper utöver allmän behörighet krävs för denna kurs.

Kurslitteratur

  • Howard Anton, Chris Rorres: "Elementary linear algebra",
    Ninth edition, John Wiley & Sons. ISBN 978-0-471-44902-7.

  • Tomas Ekholm: "Kompletteringskompendium i linjär algebra",
    KTH Matematik. Köpes på KTH Matematiks studentexpedition.
  • Examination:

    Kursfordringarna består av en skriftlig tentamen.

    Tentamen

    Ordinarie tentamen äger rum 23 oktober 2009 kl.14.00-19.00.

    Tentamen består av tio uppgifter, uppdelade på två delar. Del A består av 6 uppgifter och del B av 4 uppgifter. Det kommer att finnas möjlighet att insamla bonuspoäng för del A.

    Följande betygsgränser gäller: 16 p ger betyg E och 18 p ger betyg D.
    För betyg C krävs 21 p varav minst 3 p från del B, för betyg B krävs 26 p varav minst 7p från del B och 31 p varav minst 11p från del B ger betyg A. Studenter som uppnår 14 poäng får Fx och erbjuds en möjlighet till komplettering till godkänt betyg (E).

    Inga hjälpmedel är tillåtna på tentamen.

    Föranmälan krävs till varje tentamen. Här är en länk till anmälningssidan: tentamensanmälan. Vilka salar tentamen äger rum i framgår av tentamensschemat.

    En exempeltentamen finns tillgänglig här. Ett lösningsförslag finns här.

    Kontrollskrivningar

    Under kursens gång ges två kontrollskrivningar på 45 minuter. Varje skrivning består av tre uppgifter som ger 3 p var. Dessutom delas upp till 3p ut för presentationen av lösningarna.

    För att få godkänt på kontrollskrivningen måste man uppnå minst 6 p. En godkänd skrivning motsvarar 3 poäng på en uppgift på ordinarie tentamen och ordinarie omtentamen för maskinteknik: 3 poäng från kontrollskrivning nummer 1 motsvarar 3 poäng på uppgift nummer 1 på tentamen och så vidare.

    Om man uppnår minst 9 poäng på en kontrollskrivning får man istället 4 poäng på motsvarande tentamensuppgift. Således kan man få maximalt 8 poäng med sig till tentamensskrivningen med hjälp av kontrollskrivningarna.

    Äldre teknologer som är intresserade av att skriva kontrollskrivningen skall anmäla detta i förväg till kursansvarige så att plats-och skrivningsbrist kan förhindras.

    Kontrollskrivning 1 försedd med lösningar finns här.

    Kontrollskrivning 2 försedd med lösningar finns här.

    Inlämningsuppgift

    Under kursens gång kommer även en inlämningsuppgift att delas ut. En godkänd inlämningsuppgift ger 3p på uppgift 3 på tentamen. Om inlämningsuppgiften dessutom bedöms vara mycket väl genomförd och presenterad delas 4p poäng ut.

    Uppgiften får lösas i grupper om två eller tre personer och lämnas in till respektive assistent som rättar uppgiften. Muntliga stickprovskontroller kommer att genomföras och studenter som lämnar in uppgifter skall vara beredda att redogöra för dessa.

    Inlämningsuppgiften kan laddas ner här.

    Inskannade lösningsförslag finnes att ladda ner här.
    Observera att dessa är att tolkas som just ett förslag och inte som den "perfekta" lösningen! (Föreläsarens handstil lämnar som bekant en del övrigt att ösnka.)

    Planering för föreläsningar och övningar

    Observera att denna planering kan komma att ändras under kursens gång.

    Föreläsning Dag Innehåll Avsnitt i kursboken
    1 31/08 Introduktion till kursen.
    Komplexa tal.
    Kompendium s.7-20.
    2 1/9 Polynom, algebraiska ekvationer. Kompendium s.20-26.
    3 4/9 Induktionsbevis.
    Vektorer: grundläggande definitioner.
    Kompendium s. 1-6.
    3.1-3.3
    4 7/9 Skalärprodukt och kryssprodukt. 3.3-3.4
    5 8/9 Linjer och plan.
    Repetition
    3.5, Kapitel 3.
    6 9/9 Vektorer i högre dimensioner.
    Linjära ekvationssystem och matriser.
    4.1,
    1.1-1.3.
    7 11/9 Inverser.
    Mer om linjära system.
    1.4-1.7.
    8 14/9 Linjära avbildningar. 4.2-4.3.
    9 15/9 Repetition Kapitel 1 och 4.
    10 16/9 Allmänna vektorrum
    Delrum och linjärt oberoende.
    5.1-5.3
    11 17/9 Determinanter 2.1-2.2.
    12 18/9 Mer om determinanter.
    Area-och volymsberäkning.
    2.3-2.4.
    13 22/9 Repetition. Kapitel 2
    14 23/9 Baser och dimension.
    5.1-5.4
    15 24/9 Radrum, kolonnrum och nollrum
    Repetition.
    5.5-5.6
    Kapitel 5
    16 25/9 Inre produkt-rum
    Ortogonalitet och ON-baser
    6.1-6.3
    17 28/9 Minsta kvadrat-metoden
    Basbyten och ON-matriser
    6.4-6.6
    18 29/9 Repetition Kapitel 6
    19 30/9 Egenvärden och egenvektorer. 7.1-7.2
    20 01/10 Diagonalisering
    Repetition.
    7.3
    Kapitel 7.
    21 02/10 Allmänna linjära avbildningar. 8.1-8.2.
    22 05/10 Inverser.
    Matrisrepresentationer.
    8.3-8.4
    23 12/10 Repetition Kapitel 8
    24 13/10 Kvadratiska former 9.5-9.7
    25 16/10 Repetition.
    Sammanfattning av kursen.
    Kapitel 9.


    Övningsplan

    Observera att denna planering är preliminär.
    Uppgifterna som inte hinns med på övningarna bör gås igenom på egen hand.

    Övning Dag Uppgifter Fler uppgifter
    1 2/9 Kompendium:
    1.2, 1.3, 1.7, 1.14
    2.2, 2.7a, 2.8b, 2.11bc, 2.12a, 2.14
    3.1b, 3.7, 3.9
    Kompendium:
    1.1, 1.5, 1.6, 1.9, 1.17
    2.1b, 2.7b, 2.8a, 2.11ad, 2.12d
    3.1ac, 3.8, 3.11
    2 7/9 3.1: 2a, 3ae, 6af, 8
    3.2: 1a, 2c, 3ae, 4, 7
    3.3:1a, 2a, 3c, 4a, 9, 17, 19
    3.4:2,10
    3.1:2b, 3b, 6b, 11
    3.2:2c, 3d, 6
    3.3:1c, 2c, 3ab, 5a, 11, 18
    3.4:4,12
    3 10/9 3.5: 1ab, 3a, 4b, 5b, 6a, 9a, 16, 22
    4.1: 1, 3, 6ae, 9d, 14bd, 16
    1.1: 8
    1.2: 6a, 8a, 13a, 17
    1.3: 3, 7, 13
    3.5: 3b, 4a, 5a, 8a, 10b, 20, 33
    4.1:6c, 11c, 15ab, 24
    1.1: 6
    1.2:6b, 8b, 13b
    1.3:4, 5, 14
    4 14/9 1.4:5, 8
    1.5:5, 6
    1.6: 3, 11, 17
    1.7:18
    4.2: 2, 3, 4, 8a, 13a, 18a
    4.3: 2b, 6a, 12a
    1.4:6, 14
    1.5:7, 9
    1.6: 4, 5, 12
    1.7: 10
    4.2:5, 6, 8c, 13b, 21b
    4.3:2d, 12b, 14a
    5 16/9 5.1:9, 10
    5.2: 1abe, 3ab, 6a, 8a, 9a, 10b, 11a
    5.3: 1a, 2ad, 4a, 7
    5.1: 2, 11
    5.2: 6b, 9b, 10a, 11b
    5.3: 2b, 3a, 5a
    6 18/9 2.1: 1, 4, 6, 25
    2.2: 2, 4, 10
    2.3: 4, 5
    2.4: 3, 7, 11, 17
    2.1: 2, 3
    2.2: 6, 8, 12
    2.3: 7
    2.4: 5, 9
    7 23/9 5.4: 1ac, 2b, 3a, 4a, 7b, 10b, 11
    Uppgifter som inte hunnits med tidigare.
    5.4: 1b, 2c, 3b, 7a, 10a, 16
    Uppgifter som inte hunnits med tidigare.
    8 25/9 5.5: 2a, 3a, 6a, 11
    6.1: 7b, 13a
    6.2: 2, 8a, 12b
    6.3: 1, 3a, 4a, 9, 11b, 17a,
    5.5: 2b, 3b, 7b
    6.1: 7a, 13b
    6.2: 6a, 8b, 12c
    6.3: 3b, 4b, 10a, 13a, 17b
    9 30/9 6.4: 3a, 4a
    6.5: 1, 3, 6
    6.6: 3bc, 6
    6.4: 3bc, 4b
    6.5: 2, 4, 7, 10
    6.6: 1,2
    10 2/10 7.1: 1ace, 2ace, 3ace, 4a, 5a, 6a
    7.2: 2, 8, 12, 19
    7.3: 1ab, 2, 3, 4
    7.1: 1bd, 2bd, 3bd, 4b, 5b, 6b
    7.2: 1, 9, 14,
    7.3: 6, 7
    11 6/10 8.1: 5, 9, 16
    8.2: 3, 4, 5
    8.3: 1, 2, 5, 9
    8.4: 1, 5, 9
    8.1: 3, 4
    8.2: 6
    8.3: 3a, 6
    8.4: 4
    12 14/10 9.5: 3abc, 5, 9a, 11abc
    9.6: 1, 9, 11
    9.7: 9, 11
    Repetition
    9.5: 3de, 4ab, 9b, 11de
    9.6: 2ab, 10
    9.7: 10
    Repetition



    Institutionen för matematik Sidansvarig: Alan Sola
    Uppdaterad: 2009-10-13