Kursens hemsida schema | |
Kursplanering |
Inneåll
Jag planerar att i stort sett följa bokens framställning. Men jag kastar ändå om ordningsföljden i några fall. Pga. schemats utformning så blir det ingen klar uppdelning mellan föreläsningar och lektioner; både problemlösning och teorigenomgångar förekommer i bägge undervisningsformerna.
Min erfarenhet är att hur många övningsuppgifter jag än föreslår i kurs-PM:et så kommer studenterna ändå att fråga efter fler. Därför anger jag groteskt många uppgifter i hopp om att det skall räcka åtminstone till en början. Sedan får lektionslärarna själva välja bland dem att ta upp på undervisningen. Om studenterna vill ha ett urval bland dem som är kvar att räkna hemma och på räknestugorna, så hoppas jag lektionslärarna hjälper till med detta. Jag menar allstå inte att man skall räkna samtliga föreslagna uppgifter, utan studenterna själva, ev. i samråd med lektionslärarna, gör ett urval.
Det är alltså givetvis inte meningen att man skall gå igenom alla de uppgifter som finns listade på lektionen, utan läraren gör ett urval, och är fria att använda andra också. Bland de återstående kan studenterna välja problem för självstudier.
Kursplaneringen är dynamisk — dvs. den kommer säkert att ändras efter hand. Eftersom vi har en ny bok blir upplägget nytt, och det är svårt — och förmodligen också olämpligt — att låsa fast planeringen helt från början.
Vecka 39
F. 20/9 Summasymbolen (app. B.3), geometrisk summa (1.4.4), teleskoperande summor. Binomialkoefficienter och Pascals triangel (1.4.5). Kombinatorisk tolkning av binomialkoefficienter. Några informella exempel på induktionsbevis.
Le. 21/9 Problemlösning: 1.85–1.103, 1.106, 1.108, 1.109. Gå igenom induktionsbevis (kap. 1.12, ta inte upp rekusrsion.) och binomialsatsen (binomialkoefficienter är gjort på föreläsningen.) Det finns inga övningsuppgifter på induktionsbevis i övningshäftet (!), så ta t.ex. uppgifterna i Broneks dagens (26/8.)
F. 22/9 Jämförelse mellan log-, potens- och exponential-funktioner (1.6.4, 1.7.3) Inversa funktioner, arcusfunktionerna (cyklometriska funktionerna) (1.8.1, 1.10) (hemuppgifter: titta i förväg på 1.69–1.83)
Ö. 22/9 Räknestuga
Vecka 40
F. 27/9 Problemlösning: 1.44c,f, 1.69, 1.81, 1.82, 1.83, 1.84c. De hyperboliska funktionerna (1.11). Början på gränsvärden:
sin x/ x—>1 då x—>0 och (1-cos x)/x—>0 då x—>0
Eventuell också gränsvärdet (21) sid. 154.
Le. 27/9 Problemlösning: 1.36, 1.37 (dessa två uppgifter behandlas litet informellt,) 1.41, 1.42, 1.44, 1.46, 1.69–1.84 (lärarna gör ett urval!) utom de jag gjort på föreläsningen; se ovan; 2.3b,d,e.
F. 28/9 Gränsvärden (2.1, 2.3 förenklat) standardgränsvärden (2.4.) Den användbara satsen ("Haralds lemma") som inte finns i boken:
Om f(y) är en strängt växande funktion, och
f(y(x))—>f(A) då x—>a
så gäller att
y(x)—>A då x—>a.
(Observera att funktionen f(y) inte behöver vara kontinuerlig i Haralds lemma; det räcker att den är strikt monoton.) Definition av kontinuitet (2.2 fram till "Egenskaper hos..." sid 148.)
Ö. 29/9 Räknestuga. Gör i första hand överblivna uppgifter från den 27:e.
Vecka 41
F. 4/10 Kapitel 3.1–3.4: derivatans definition, räkneregler, de elementära funktionernas derivator. Implicit derivering (jag använder implicit derivering även för att derivera inversa funktioner.) Problemlösning: 3.8a,b,c, 3.10a,b,c, 3.12a, 3.14
Le. 4/10 Problemlösning: 3.5–3.12 utom uppgifterna listade ovan, 3.16, 3.18, 3.22, 3.28, 3.31c (jag har visat hyperboliska ettan), 3.34
Ö. 4/10 Räknestuga. Öva på derivering
Fö. 5/10 Kapitel 3.5, 3.6, L'Hôpitals regel. (Här är en länk till en biografi om Guillaume François Antoine Marquis de L'Hôpital)
Le. 6/10Problemlösning:
Beräkna följande gränsvärden med hjälp av L'Hôpitals
regel: 2.4, 2.5d,f, 2.14, 2.15a,b, 2.17. (Då
x—>oändl. sätter man t=1/x.)
Det är mycket viktigt att
man lär sig derivera. Fortsätt med övningarna från 4/10, och
om de inte räcker kan vi ta även Broneks Dagens
10/9.
Vecka 42
Fö. 12/10 Maclaurins formel (länk till biografi om Maclaurin), kapitel 9 och stencil. Vi väntar med beviset, eftersom det bygger på partiell integration.
Le. 12/10 Problemlösning: 9.3–9.7, 9.14, 9.21, 9.34.
Le. 14/10 Problemlösning: 9.22–9.30. 9.35, 9.38a,b, 9.48. Vill ni ha fler uppgifter kan ni ta Broneks Dagens 16/9 och 17/9 (fast vi använder inte ordo-beteckningen för resttermen, utan vi skriver den som xnC(x).
Fö. 15/10 Kapitel 4.1–4.4: kurvritning, extremvärden, optimering och olikheter. Problem: 4.6a, 4.16, 4.12a,b. Eventuellt något om konvexa funktioner.
Ö. 15/10 Om det finns behov av att öva på Maclaurin, så gör det. Annars går det bra att välja bland uppgifterna 4.1–4.41 utom 4.39
Vecka 43
Fö. 18/10
Fler exempel på max.-minproblem, olikheter och att skissera grafer
med hjälp av "teckendiagram" (kapitel 4.1–4.4.)
Konvexa / konkava funktioner (kapitel 4.6
Problemlösning: Valda problem bland 4.1–4.41 utom 4.39.
Kap. 4.6: Konvexa funktioner.
Början på på kapitel 5.1: primitiva funktioner.
Le. 19/10
Teori: Gå igenom kapitel 5.2:
uppdelning i partialbråk. Vi bryr oss inte om fallet då man har en irreducibel andragrads-faktor till en potens större än ett i nämnaren. Jag har förmodligen inte hunnit
ta upp variabelsubstitution i primitiva funktioner (SATS 2 sid 254,)
så använd integralerna i utantill-listan när ni får
irreducibla andragradsuttryck i nämnaren (kvadratkomplettera och byt
x mot x+konstant.)
Problemlösning: 5.17–5.26.
Le. 20/10
Gå igenom partiell integration (sid.252–254.)
Problemlösning: 5.14, 5.15. Om det blir tid över kan ni lösa problem 5.6–5.8 med "inspektion".
Här är en en stencil om integraler.
Fö. 21/10
Variabelsubstitution (sid. 254–258.) Funktioner innehållande vissa rotuttryck och trigonometriska funktioner (kap. 5.3, 5.4.)
Problemlösning: 5.31–5.33; 5.28–5.30.
Ö. 21/10 Om ni känner er osäkra på att integrera och vill öva på litet enklare problem kan ni titta på 5.3–5.5 (förutom överblivna från veckan.) Dessutom kan ni titta på uppgifterna 53, 54 och 56 i Broneks Dagens. De är bestämda integraler, men det går väl bra ändå.
Vecka 44
Fö. 26/10
Riemann-integralen (kap. 6.1–6.4.)
problemlösning 6.16b, 6.20a, 6.12, 6.6
Le. 26/10 problemlösning 6.14–6.21
Le. 27/10
Teori: Gå igenom area- och volymsberäkningar:
kapitel 7.1 och 7.3.
Problem: 7.2, 7.3, 7.14–7.20 (Observera i 7.20 att
vi inte gått igenom generaliserade integraler,) 7.22.
Fö. 29/10
Teori: Längd av kurvor, och kurvor på polär form i planet: kap. 7.4 utom "Rymdkurvor".
Problem: 7.23–7.30.
Ö. 29/10 Mycket att öva på!
Vecka 45
Fö. 1/11
"Generaliserade integraler", och "Integraler och summor": kap. 6.5 och 7.9
Problem: 6.24–6.29, 7.47–7.49, en enkel uppskattning av n!.
Le. 1/11, 3/11 Upphämtning från förra veckan: Fortsätt med areor och volymer, om det behövs. Gör fler av uppgifterna 6.14–6.21. Observera att lösningarna och ledningarna i övningshäftet ibland är dåliga; t.ex. i 6.18b och 6.20a bör man sätta x=arctan(t). Litet enklare (mer lagom) uppgifter är 51, 57 och 58 i Broneks dagens.
Fö. 5/11 Blandade problem; urval av 7.57–7.71 och 6.35–6.47. Fler exempel på generaliserade integraler.
Ö. 5/11 Räknestuga.
Vecka 46
Fö. 8/11
Separerbara och linjära differentialekvationer av första ordningen (kap. 8.2, 8.3.)
Problem: (Läs lösningarna till 8.21 och 8.22), 8.23, 8.24, 8.30
Homogena differentialekvationer av andra ordningen (kap. 8.6.)
Problem: 8.38–8.41.
Le. 8/11, 10/11
Gå igenom inhomogena lösningar till
differentialekvationer av andra ordningen, då högerledet är av typen
f(t)=eatsin(bt) och f(t)=eatcos(bt)
(även a och/eller b=0)
(eller summa av sådana.) Ta även med fallet med resonans! (Delar av kap. 8.7.)
Problem: 8.49a, 8.51a,b,c, 8.52, 8.55, 8.56–8.58.
Problem på differentialekvationer av första ordningen: 8.28, 8,68, 8.76, 8.80.
Fö. 12/11 Problemlösning på differentialekvationer av första ordningen; huvudsakligen linjära.
Ö 12/11 Räknestuga
Vecka 47 och 48
Det finns inget nytt stoff att gå igenom; nu är det repetition och upphämtning.
Jag har två föreläsningar; de tänker jag ägna åt problemdemonstration, dels Maclaurinutveclkingar, som jag tycker är viktigt, och som vi inte övat tillräckligt på, dels litet på generaliserade integraler och jämförelse mellan summor och integraler. Jag kommer också att gå igenom modelltentan.
På lektionerna kan ni ha problemlösning på valda problem på hela kursen (men tänk litet på vad jag tar upp på föreläsningarna). En eftersatt sak är kurvor på parameterform, båglängd och polära koordinater, som det kan vara lämpligt att ni tar upp.
Uppgifter finns dels i övningshäftet — det finns massor av uppgifter som inte är behandlade tidigare; dels Broneks dagens, dels extentor.