Kursens hemsida schema | |
Aktuell Information |
Sista uppgiften skiljer, dock. Här är svaret på den uppgiften:
Mattetentan släppt!
Finns på studentexpeditionen.
Anslagstavlan har Hela Listan!
Måndag 29/11
Måndag 22/11
Jag är tacksam om ni svara på den här enkäten. Ni kan strunta i frågan om schemat, för den här kursen skall inte ges mer; man skall ändra upplägget med kurserna. Men det är värdefullt att veta vad ni tycker om boken.
På den sista föreläsningen gick jag igenom resterande uppgifter på modelltentan.
Torsdag 18/11
Här är I:s tenta och lösningar till denna.
Onsdag 17/11
Jag fick en fråga om huruvida kapitel 4.5 ingår i kursen. Det gör det inte. Jag har ändrat på kurshemsidan.
Fredag 12/11
Bara problemlösning på differentialekvationer av första ordningen. Första timmen tog jag uppgift 9 i tentan för I-programmet och uppgift 10 i modelltentan. Andra timmen tog jag uppgift 8.6d och 8.7 i övningshäftet.
Onsdag 10/11
Vi har diskuterat hur vi skall få litet bättre struktur på lektionsgrupperna. Nu får de litet olika profil:
Grupp 3 (Bertil) kommer att ha problemlösning, men bara om det är påkallat repetera några grunder.
Grupp 2 (Per) kommer också att ha problemlösning, men även i viss utsträckning repetera sådant vi gått igenom. Rimligen hinner han därför inte med lika många uppgifter som Bertil.
Grupp 1 (Jan) kommer att göra som Bertil (grupp 3), men tar inte upp de enklaste uppgifterna, utan koncentrerar sig på de litet svårare.
Måndag 8/11
Jag gick först igenom differentialekvationer av första ordningen.
Jag använde följande beteckningar: Vi har en differentialekvation av typen
y'(x) = f(x)y(x) + g(x)
Vi definierar v(x) genom
y(x) = exp(F(x))v(x) (1)
där F(x) är någon primitiv till f(x). När vi deriverar detta får vi ett uttryck för y'(x) och när vi sätter detta lika med högerledet i differentialekvationen tar termerna som innehåller v(x) ut varandra, och vi får att
exp(F(x))v'(x) = g(x)
Härur får vi ett uttryck för v'(x) som vi integrerar (med integrationskonstant!) och sätter in i (1) för att få y(x).
Det finns andra beteckningssätt, och vi får använda vilklet ni vill, men så här gjorde jag på föreläsningen.
Jag tog också upp separerbara differentialekvationer (av första ordningen) och ett par enkla exempel. Jag tog också upp lösningarna till homogena andra ordningens differentialekvationer med konstanta koefficienter; de tre fallen fallen: rella olika, reella lika, och komplexa rötter till karakteristiska ekvationen. Jag bevisade fallet med reella rötter, fast i ett numeriskt exempel, för att det skulle vara litet lättare att följa ("reduktion av ordning".)
Måndag 1/11
Jag gick igenom generaliserade integraler. Jag började med exemplet
Jag påpekade att då integranden är obegränsad fungerar
inte definitionen av integral som gränsvärdet av en Riemann-summa, så man definierar den
generaliserade integralen som ett
gränsvärde av Riemann-integraler. Resultatet är att man kan räkna på som vanligt
så länge den primitiva funktionen är kontinuerlig. Exempel:
fast jag tog bara integralen från 0 till 1. Sedan tog vi integraler
med obegränsat intervall. Jag gjorde också exemplet
först ned den misslyckade substitutionen tan(x)=t sedan med den mer lyckade
substitutionen x=p/2 +arctan(t) som leder till en generaliserad integral.
Jag tog också upp det faktum att en generaliserad integral med positiv integrand antingen konvergerar eller divergerar mot oändligheten. Det gör det relativt enkelt att avgöra en en sådan integral konvergerar eller divergerar; man jämför med en integral man kan räkna ut. Vi gjorde uppgift 6.30a,b.
På slutet gick jag (alltför) hastigt igenom jämförelser mellan summor och integraler: SATS 1 sid 341 och motsvarigheten för växande funktioner. Vi använde den för att uppskatta den harmoniska serien (exempel 20, sid.341) och för att uppskatta n! (med f(x)=ln(x).) Det gick alltför snabbt på slutet, så jag återkommer något till detta på fredag.
Fredag 29/10
Jag gjorde precis som det står i kursplaneringen, dvs. jag gick igenom parametriserade kurvor, även specialfallet polära koordinater, och "härledde" formeln för båglängd dels generellt ((6) sid 325, fast uppskrivet som bestämd integral,) dels specialfallet polära koordinater (rad tre sid. 328 som bestämd integral.) Dessutom bevisade jag att båglängden inte beror på parametriseringen — det står konstigt nog inte i boken! Jag löste uppgifterna 7.25, 7.24 och 7.28, förutom att vi kontrollerade att cirkelns med radien ett omkrets verkligen blev 2*pi.
Inlämnas till lektionsläraren den 18:e november.
Tisdag 26/10
Jag definierade Riemannintegralen som gränsvärdet av Riemannsummor som i SATS 4 sid. 290. Därefter härledde jag Insättningsformeln (SATS 10 sid. 298) genom att först ta en primitiv F(x) till integranden f(x) och använda medelvärdessatsen: F(xi)-F(xi-1) = F'(xi)*(xi-xi-1) = f(xi)*(xi-xi-1) så att Riemmansumman blir en teleskoperande summa, etc.
Sedan räknade jag ett par exempel: Hur lång tid tar det att färdas en sträcka från 0 till a om hastigheten vid avståndet x är given som en funktion v(x)? Hur lång tid tar det för en vätska att rinna ut ur ett kärl, när utströmningshastigheten är proportionell mot kvadratroten ut vätskenivåns höjd?
Slutligen löste jag problem 6.12a,d. Jag uttrycker det så här: Låt F(t) vara en primitiv till sin(t)/t. Vi skall då derivera uttrycket F(arcsin x) - F(1) m.a.p. x, etc. Skriver man så är det lätt att hantera även situationer där undre gränsen för integralen beror på x. Jag hann alltså inte räkna alla uppgifterna jag listat i kursplaneringen.
Torsdag 21/10
Jag följde kursplaneringen, dvs. jag tog upp variabelsubstitution i (obestämda) integraler. Jag introducerade begreppet "differential", eftersom det naturliga är att tänka så att vi söker en funktion som har en given differential (snarare än derivata.) Då blir formeln för variabelsubstitutuion helt naturlig. Men jag påpekade också om man tycker detta verkar besynnerligt kan man för närvarande ta formlerna som "formel-mysticism" efter att vi kontrollerat att de faktiskt stämmer ("kedjeregeln").
Jag tog upp några vanliga fall med trigonometriska integrander, även "tangens för halva vinkeln" Jag tog också upp "vissa rotuttryck" såsom i stencilen om integraler.
Det gick ganska fort, så vi kommer att återvända till det här med fler exempel och övningar.
Onsdag 20/10
Jag har hört att det behövs fler integraler att öva på hemma och på räkneövningen. Ett förslag är att ni tittar på uppgifterna 53, 54 och 56 Broneks Dagens. De är bestämda integraler, men det bör gå bra ändå.
Måndag 18/10
En del saker är bra att kunna utantill. Här er en utantill-lista.
Jag räknade några exempel på "teckenscheman": 4.6, 4.22. Sedan tog jag upp konvexa och konkava funktioner, visade att konvexa funktioner (funktioner f(x) sådana att f"(x)>0) har egenskapen att deras graf ligger över varje tangent och under varje korda. Motsvarande för konkava funktioner. Jag tog som exempel att sin(x) > 2x/p för 0 < x < p.
Därefter började jag litet på primitiva funktioner: visade att de är entydigt bestämda (på ett intervall) så när som på en additiv konstant. Jag tog som hastigast upp partiell integration, och integrerade ln(x). Detta bara som en inledning till lektionen i morgon, då ni skall ta upp primitiver till rationella funktioner.
Fredag 15/10
Det blev litet strul på lektionerna eftersom jag inte tagit upp Lagranges restterm. Jag gjorde det nu, och gick igenom uppgift 9.14 och 9.38a,b. Jag har skrivit en stencil om restterman i Maclaurins formel. I uppgift 9.38b gick jag händelserna litet i förväg och använde integration för att uppskatta resttermen.
Sedan visade jag egenskapen att f'(x)>0 i ett intervall medför att funktionen är växande där, och motsvarande, mutatis mutandis, för avtagande. Vi läste uppgift 4.12a, genom att göra ett teckenschema som i boken t.ex. på sidan 221. Sedan löste vi uppgift 4.16 på samma sätt.
Tisdag 12/10
Det blev en ganska rörig föreläsning — dels för att studenterna kom väldigt sent för att de varit ute i Alba Nova, dels för att jag irriterade mig på den dåliga lokalen (tavlorna,) och dels för att jag inte hade någon bra dag.
Nåväl, jag gick igenom Maclaurins formel och entydigheten för denna, men inte utveckling kring annat än x=0. Jag påpekade att vill man utveckla kring x=a kan man sätta x=a+t och utveckla kring t=0. Vi gjorde det genom att utveckla sin(p/6 + x). Jag skrev upp utvecklingarna i stencilen om Maclaurins formel (vilka jag naturligtvis använde i exemplet ovan.) Jag tog också en produkt med en exponentialfunktion och en sinusfunktion. Jag avslutatde med ett exempel som blev ganska misslyckat om avståndet till horisonten.
Jag härledde aldrig någon restterm, inte heller bevisade jag entydigheten.
Lämnas till lektionsläraren den 27 oktober. Börja göra dem redan nu!
Reglerna är: Ni får samarbeta, och det är OK att fråga lärare eller andra om detaljer. Just därför är det bra att ta itu med dem i god tid. Men det är inte tillåtet att skriva av någon annans lösningar. Var och en skall alltså stå för sina egna lösningar, och vara beredd att redogöra för dem. Från oss lärares sida är syftet med inlämningsuppgifterna att ni skall lära er matematiken, inte i första hand att det skall underlätta tentamen.
Tänk på att lösningarna skall vara väl presenterade. Det gäller inte minst de två första uppgifterna.
Tisdag 5/10
Det blev mycket teori. Jag påpekade satsen att derivatan =0 i en inre extrempunkt (kap. 3.5 SATS 13) och hänvisade till boken för bevis. Därefter visade jag att deriverbara funktioner är kontinuerliga (kap. 3.3 SATS 1.) Slutligen formulerade jag satsen om existens av extremvärden för kontinuerliga funktioner på ett slutet, begränsat intervall. Därefter kunde jag äntligen bevisa differentialkalkylens medelvärdessats (kap. 3.5 SATS 14.) Sedan tog vi rast.
Jag måste hinna med L'Hôpitals regel, eftersom övningarna senare är på den. Jag skrev upp satsen, och räknade några exempel. Därefter bevisade jag den i ett specialfall: när nämnarens derivata inte är noll i gränspunkten (detta för att ge litet intuition, och dessutom få anledning att påminna om derivatans definition.) Slutligen bevisade jag satsen, såsom jag gör i stencilen. Han var rätt listig, Guillaume François Antoine Marquis de L'Hôpital.
Måndag 4/10
Jag gick igenom definitionen av derivata, härledde derivatan för xn och sin(x). Jag tog en genväg och definierade ln(x) som den funktion f(x) som uppfyller f(1)=0, f'(x)=1/x för x>0 (inget bevis ännu för existensen och entydigheten för en sådan funktion.) Därefter tog jag räknereglerna för derivator, och bevisade produktregeln. Sedan härledde jag derivatan för arctan(x), arcsin(x), ax och xa. Jag tog inte upp formeln för inversens derivata explicit, utan jag använde implicit derivation: t.ex. om y = arctan(x), så deriverar vi x = tan(y(x)) map. x implicit, osv. Jag bestämde också derivatan av xx på två sätt: dels genom att "derivera map. ett x i taget och addera", dels genom att derivera ln(y(x)) = x ln(x) implicit.
Här är ett exempel som svar på en fråga jag fick, men inte fann något svar på snabbt. Betrakta (-1)1/3. Det bör ju vara =-1. Men å andra sidan bör det vara samma sak som (-1)2/6 som ju bör vara = [(-1)2]1/6 = 11/6 = 1. Detta visar vanskligheten med exponenter av negativa tal, om exponenten inte är ett heltal.
Tisdag 28/9
Jag gick igenom kapitel 2.1. Jag tog upp den formella definitionen av gränsvärde, och exemplifierade med gränsvärdet (32) på sidan 156. Jag visade fomellt att man i det fallet för varje e > 0 osv.
Sedan tog jag upp "Haralds Lemma" (se kursplaneringen,) som jag bevisade, och visade samma gränsvärde med hjälp av det. Jag tog alltså ln av uttrycket, och använde gränsvärdet (24) sid. 155, vilket vi tog upp igår.
Jag nämnde också definitionen av kontinuerlig funktion, och påstod att alla elementära funktionder är kontinuerliga där de är definierade. Jag tog tan(x) som exempel, och påpekade att den inte är definierad i de punkter där grafen inte hänger ihop.
Slutligen skrev jag upp räknereglerna för gränsvärden (Sats 2 sid 136) och påpekade att de inte innebär att man får låta "ett x i taget" gå mot etc. Jag exemplifierade med gränsvärdet (30) sid 156, som ju blir tokigt om man först låter det ena n:et och sedan det andra gå mot oändligheten. Jag talade om att gränsvärdet är e, men det har vi inte visat.
Jag har alltså inte gått igenom hela kapitel 2; speciellt inte 2.3 och 2.5.1.
Måndag 27/9
Jag följde kursplaneringen precis. Jag gick inte igenom gränsvärdet (21) sid. 154 – det blir nästa gång.
Onsdag 22/9
Jag försökte illustrera tanken bakom induktionsbevis, men lyckades inte. Så jag gav upp, och drog definitionerna av ascsin, arccos och arctan (vi hoppar över arccot) och räknade ett par exempel; bl.a. visade vi att arctan(1/2) + arctan(1/3) = p/4.
Andra timmen tog jag upp gränsvärden informellt: vi visade genom "instängning" att (sin x)/x —> 1 då x —> 0. Därefter med "instängning" att an/n —> oändl. då n —> oändl. (för n=heltal.) Mer hann vi inte.
Måndag 20/9
Jag pratade första timmen om summasymbolen. Jag visade hur man kan "skifta index" i en summa, och illustrerade med teleskoperande summor. Jag härledde också formeln för en geometrisk summa genom att skriva den som en teleskoperande summa.
Andra timmen ägnade jag år binomialkoefficienter. Jag definierade som antalet sätt att välja ut k element av n, och visade med ett resonemang att , d.v.s egenskapen i Pascals Triangel. Därefter skulle jag visa formeln för uttryckt i fakulteter, men tiden rann iväg, så jag hann inte riktigt klart.
Fredag 17/9
Nu finns de två första veckornas kursplanering.