kursPM i SF1634 Differentialekvationer II, 2015.

Kursen SF1634 ger 9 kurspoäng för godkänd skriftlig tentamen (6hp) och en laboration (3hp).

Lärare

Föreläsningar:
Jens Hoppe (kursledare och examinator)
Övningar:
Grupp 1 Franz Čech
Grupp 2 Danijela Damjanivic

Kurssekreterare: Anne Riddarström


Kurslitteratur

D. Zill and W. Wright, "Differential Equations with Boundary Value Problems", eight (or seventh) ed.

E. Petermann, "Fouriermetoder för T2", kapitel 1.1-3, 4, 6.3, 7.1-6.

L. Råde and B. Westergren "BETA, Mathematics Handbook for Science and Engineering", Studentlitteratur.

Undervisning

Föreläsningar 48 timmar.
Lektioner=övningar 42 timmar.

På föreläsningar genomgås kursen, både teori- och problemaspekter.
På övningarna växlar man mellan självverksamhet och genomgångar av läraren.

För tider och salar hänvisas till schemat.

Kontrollskrivningar

Varje godkänd KS ger 1 Bonuspoäng

KS 1: 9 februari, kl 08:00-10:00 (ingen anmälan nödvändig; inga hjälpmedel tillåtna)
Texten till KS 1 finns här. Lösning till KS 1 finns här.

KS 2: 25 mars, kl 08:00-10:00
Texten till KS 2 finns här. Lösning till KS 2 finns här.

KS 3: 20 april, kl 08:00-10:00
Texten till KS 3 finns här. Lösning till KS 3 finns här.
Fasporträttet till tal 1 finns här.       Lösningskurva till tal 2 finns här.

OBS: Anmälningstider !

KS 2 (Skrivning 25 mars): 2 mars - 15 mars
KS 3 (Skrivning 20 april): 1 april - 12 april

OBS: Placeringslista för KS 3, mån 20 april, kl 08:00-10:00, finns här.

      Hjälpmedel: endast BETA Mathematics Handbook, dock utan anteckningar! Ingen räknedosa!

Tentamen: 4 maj, kl 14:00-19:00
Texten till tentamen finns här. Lösning till tentamen finns här.

Tentamen: 18 augusti, kl 08:00-13:00
Texten till tentamen finns här. Lösning till tentamen finns här.

 

Obligatorisk laboration

Varje grupp om tre eller fyra personer lämnar in, senast på föreläsningen 16 April, en skriftlig lösning till en av de två föreslagna laborationerna. Laborationerna har två syften: att ge övning på nya matematiska begrepp och metoder, och att träna på att ge en bra skriftlig presentation av en lösning. Det betyder att en lösning med bara formler inte är acceptabel.
Text till Laboration 1 finns här.
Text till Laboration 2 finns här.