Fråga: vad som styr kursens
inriktning och innehåll
Svar: Ibland
träffar man på någon som tror att det är boken
som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är
inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de
mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för
alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt
de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken(
se nedan stående mål för varje modul)
Mål
Kursen behandlar sådana matematiska begrepp och
metoder inom flervariabelanalys som används för att
ställa upp och
undersöka matematiska modeller i de tillämpade ämnena.
De studerande
skall bibringas såväl förståelse för
begreppen som färdighet i att
använda dem. Geometrisk och fysikalisk betydelse av införda
begrepp
studeras. Ett viktigt mål är att utbildningen skall leda
till allmän
förståelse av matematisk teoribyggnad i syfte att
underlätta fortsatta
studier inom högskolan eller i samband med yrkesverksamhet. Kursen
ger
också tillfälle till repetition och fördjupning av
stora delar av
analysen i en variabel och linjär algebra.
Innehåll
Allmänt om funktioner av flera variabler: funktionsytor,
nivåytor, ytor i parameterform, kroklinjiga koordinater.
Partiella derivator. Differentierbarhet, tangentplan, felfortplantning. Kedjeregeln. Tillämpningar på partiella differentialekvationer. Gradient, riktningsderivata, nivåkurvor. Undersökning av stationära punkter. Kurvor, tangent, båglängd. Ytor, normalriktning, tangentplan. Funktionalmatris och funktionaldeterminant. Implicita funktioner.
Optimering på kompakta och icke-kompakta områden. Optimering med bivillkor.
Dubbel- och trippelintegraler. Itererad integration. Variabelbyte. Generaliserade integraler. Tillämpningar: volym, tröghetsmoment, tyngdpunkt.
Kurvintegraler. Greens formel med tillämpningar. Potential och
exakt differential.
Litteratur
Persson A, Böiers L-C: Analys i flera variabler, kapitel 1-9.
Studentlitteratur 2005 ( eller senare). Tredje upplagan 2005. ISBN
91-44-03869-0.
Dessutom används "Övningar i analys i flera variabler",
Lunds Tekniska Högskola 2005. Betecknas ÖFV.
Schema
för Flervariabelanalys
Detta gäller
även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på
den sista timmen av angiven övning.
Av angivna övningsuppgifter kommer några att gås igenom på föreläsningarna eller övningarna, och övriga är lämpliga för självstudium. "PB2" hänvisar till läroboken Persson-Böiers: Analys i flravariabler, och "ÖFV" till övningsboken.
[OBS!!
Om
föreläsaren inte hinner med ett visst avsnitt så
är det studenten skyldighet att själv studera det
avsnittet som föreläsaren inte hunnits med.]
Förkunskaper till Flervariabelanalys
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal |
Teori | Förslag till övningsexempel: ÖFV |
F1 | 14/3: 10-12 |
Aula |
PB2: §1.1-1.4: Öppna, slutna, kompakta
mängder Rn Exempel på funktioner av fleravariabler |
1.2bd, 1.6-10, 1.11bc, 1.13,
1.14, 1.19, 1.23 |
F2 | 16/3 :10-12 |
Aula |
PB2:§1.5-1.6,2.1: Gränsvärden,kontinuitet, partiella derivator | 1.24bcdeg, 1.25a, 1.29ac, 2.1,2.2, 2.3, 2.4, 2.7 |
Ö1 | 16/3: 13-15 |
530 532 |
Välj favorit tal ur F1-2 | |
F3 | 20/3: 13-15 |
Aula |
PB2:§2.2-3: Differentierbarhet. Kedjeregeln | 2.8c, 2.10, 2.11, 2.15b, 2.17,
2.18 |
F4 |
21/3: 8-10 |
Aula |
PB2: §2.4: Gradienten, tangentplan, riktningsderivatan | 2.21-23,2.28-30, 2.34-35, 2.39,
2.42, 2.46 |
Ö2 |
21/3:13-15 |
530 532 |
Välj favorit tal ur F3-4 |
|
F5 |
22/3: 8-10 |
Aula |
PB2: § 2.5: Högre
ordningsderivator Hämat material1 |
2.50-52, 2.55-56, 2.58 |
F6 |
23/3: 8-10 |
Aula |
PB2: § 2.5: Högre
ordningsderivator |
2.50-52, 2.55-56, 2.58 |
Ö3 |
23/3: 13-15 |
530 532 |
KS1:13.15-14.15 |
KS 1 första timmen. Sedan
talen :Välj favorit tal ur F5-6 KS1 består avTRE tal som testar de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från ÖFV. |
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal |
Teori | Förslag till övningsexempel |
F7 | 27/3: 13-15 |
Aula |
PB2: §2.6 Taylor Formel. Lokala extremvärden Stationärpunkt, minimipunkt, maximipunkt,sadelpunkt, kavdratiskaform, positivt definit, negativt definit, indefinit,semidefinit |
2.60-70, 2.81 |
F8 | 28/3: 10-12 |
Aula |
PB2: §2.6 Taylor Formel. Lokala extremvärden Stationärpunkt, minimipunkt, maximipunkt,sadelpunkt, kavdratiskaform, positivt definit, negativt definit, indefinit,semidefinit |
2.60-70, 2.81 |
Ö4 | 28/3: 13-15 |
530 532 |
material
2.1 material 2.2 material2.3 |
Välj favorit tal ur F7-8 |
F9 | 29/3: 8-10 |
Aula |
PB2:§2.7,3.1: differentialer, kurvor och ytor |
2.71d, 2.72-73, 3.1, 3.2bc,
3.3-5, 3.7-8 |
F10 |
30/3: 10-12 |
Aula |
PB2 §3.2-4: Funktional
matriser och determinanter(Jacobimatriser och Jacobideterminanter) Inversa och implicita funktionsatser |
3.9bd, 3.10bd, 3.13, 3.15bd,
3.18, 3.21-25, 3.27-33 |
Ö5 |
30/3: 13-15 |
530 532 |
material2.4 material2.5 |
Välj favorit tal ur F9-10 |
F11 |
10/4: 13-15 |
Aula |
PB2 §3.2-4: Funktional
matriser och determinanter(Jacobimatriser och Jacobideterminanter) Inversa och implicita funktionsatser |
3.9bd, 3.10bd, 3.13, 3.15bd, 3.18, 3.21-25, 3.27-33 |
F12 | 11/4: 10-12 |
Aula |
reserv |
|
Ö6 |
11/4: 13-15 |
530 532 |
KS2: 13.15-14.15Här gamla KS Och här en till |
KS 2 första timmen. Sedan
favorit talen. KS2 består avTRE tal som testar de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från ÖFV. |
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | sal |
Teori | Förslag till övningsexempel |
F13 | 12/4: 8-10 |
Aula |
Dubbelintegraler, integrationsgränser §6.1-3 |
6.1,5,10,11,12,14,15,16 |
F14 |
13/4:10-12 |
Aula |
integrationsgränser Substitution i dubbelintegraler §6.4-5 |
6.19,20,22,25,26,34,35,37 |
Ö7 | 13/4: 13-15 |
530 sal D |
Här
finns material om modul3 material3.2 material3.3 material3.4 material3.5 |
Välj favorit tal ur F12-13 |
F15 |
17/4: 13-15 |
Aula |
Generaliserade integraler 6.6 Trippelintegraler7.1 |
6.19,20,22,25,26,34,35,37 |
F16 |
18/4: 10-12 |
Aula |
Trippelintegraler §7.1-2 Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater |
7.3,4,8,11,13,15 |
Ö8 |
18/4: 13-15 |
530 532 |
material
3.6 material3.7 |
Välj favorit tal ur F14-15 |
F17 |
19/4: 8-10 |
Aula |
Trippelintegraler, forts.,
sfäriska och
cylinder-koordinater Area , volym , tröghetsmoment och
masscentrum§8.1-4 Area-volym |
8.2,4,9,23,24,28,29,14,15,16,17 |
F18 |
20/4: 10-12 |
Aula |
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater Area , volym , tröghetsmoment och masscentrum§8.1-4 | 8.2,4,9,23,24,28,29,14,15,16,17 |
Ö9 |
20/4:13-15 |
530 532 |
KS3: 13.15-14.15Här är gamla KS och här en till |
KS 3 f¨orsta timmen. Sedan
Välj favorit tal urf F16-17 KS3 består avTRE tal som testar de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från ÖFV. |
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal | Teori | Förslag till övningsexempel |
F19 |
24/4: 13-15 |
Aula |
Optimering på Kompakta områden: §4.1 | 4.1.4.3,4.5,4.8,4.11-13,4.15,4.17,4.19-23 |
F20 |
25/4: 10-12 |
Aula |
Optimering på icke
Kompakta områden: §4.2 material4.1 |
4.1.4.3,4.5,4.8,4.11-13,4.15,4.17,4.19-23 |
Ö10 |
25/4: 13-15 |
530 532 |
Välj favorit tal ur F18-19 |
|
F 21 |
27/4: 10-12 |
Aula |
Optimering med bivillkor §
4.3 material4.1 |
4.25-27, 4.29-34, 4.40-4.48 |
F22 | 2/5: 10-12 |
Aula |
Kurvintegraler,parmetrisering §9.1 |
9.1-15 |
Ö11 | 2/5: 13-15 |
530 532 |
Här finns
material om modul 3 Material4.2 Material4.3 Material 4.4 |
Välj favorit tal ur F21-22 |
F23 |
7/5: 15-17 |
Aula |
Greens formel i planet §
9.2-9.3 |
9.1-15 |
F 24 |
8/5: 10-12 |
Potentialer §9.4 |
9.18, 9.23, 9.29, 9.31, 9.35,
9.36,
9.46, 9.50, 9.51 |
|
Ö12 |
8/5: 13-16 |
530 532 |
KS4 13.15-14.15Här är gamla KS och här en till |
Välj favoit tal ur
ovan KS4 består avTRE tal som testar de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från ÖFV. |
F15 |
9/5: 10-12 |
MATLAB-redovisning |
||
Tentamen |
24/5: 14.00-19.00 |
E33, E34,
E35,E36,E51, E52, E53 GLÖM INTE ATT ANMÄLA 14 DAGAR INNAN |
|
|
Sidansvarig:
karim Daho Uppdateras kontinuerligt |