Kursplanering 5B1148  Flervariabelanalys för E , IT & ME, VT 2007

Fråga: vad som styr kursens inriktning och innehåll
Svar:
Ibland träffar man på någon som tror att det är boken som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken( se  nedan stående mål för varje modul)

Mål
Kursen behandlar sådana matematiska begrepp och metoder inom flervariabelanalys som används för att ställa upp och undersöka matematiska modeller i de tillämpade ämnena. De studerande skall bibringas såväl förståelse för begreppen som färdighet i att använda dem. Geometrisk och fysikalisk betydelse av införda begrepp studeras. Ett viktigt mål är att utbildningen skall leda till allmän förståelse av matematisk teoribyggnad i syfte att underlätta fortsatta studier inom högskolan eller i samband med yrkesverksamhet. Kursen ger också tillfälle till repetition och fördjupning av stora delar av analysen i en variabel och linjär algebra.

Innehåll
Allmänt om funktioner av flera variabler: funktionsytor, nivåytor, ytor i parameterform, kroklinjiga koordinater.

Partiella derivator. Differentierbarhet, tangentplan, felfortplantning. Kedjeregeln. Tillämpningar på partiella differentialekvationer. Gradient, riktningsderivata, nivåkurvor. Undersökning av stationära punkter. Kurvor, tangent, båglängd. Ytor, normalriktning, tangentplan. Funktionalmatris och funktionaldeterminant. Implicita funktioner.

Optimering på kompakta och icke-kompakta områden. Optimering med bivillkor.

Dubbel- och trippelintegraler. Itererad integration. Variabelbyte. Generaliserade integraler. Tillämpningar: volym, tröghetsmoment, tyngdpunkt.

Kurvintegraler. Greens formel med tillämpningar. Potential och exakt differential.

Litteratur
Persson A, Böiers L-C: Analys i flera variabler, kapitel 1-9. Studentlitteratur 2005 ( eller senare). Tredje upplagan 2005. ISBN 91-44-03869-0.
Dessutom används "Övningar i analys i flera variabler",  Lunds Tekniska Högskola 2005. Betecknas ÖFV.
Schema för Flervariabelanalys

 


Nedanstående planering gäller i huvudsak, men detaljer kan komma att ändras under kursens gång.

Detta gäller även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på den sista timmen av angiven övning.

Av angivna övningsuppgifter kommer några att gås igenom på föreläsningarna eller övningarna, och övriga är lämpliga för självstudium. "PB2" hänvisar till läroboken Persson-Böiers: Analys i flravariabler, och "ÖFV" till övningsboken.

[OBS!! Om föreläsaren inte hinner med ett visst avsnitt så är det studenten skyldighet att själv studera det  avsnittet som föreläsaren inte hunnits med.]

Förkunskaper till Flervariabelanalys

Några studieråd

Övningarna bör du i första hand utnyttja genom att ställa frågor och diskutera med övningsledarna eller studiekamrater. Det är viktigt att du utnyttjar ditt arbete effektivt så att du lär dig maximalt av varje övningsuppgift du arbetar med. Några små frågor du ställa dig själv då du löser övningsuppgifterna är:
•    Varför skall jag lösa denna uppgift? Vad skall jag lära av den? Vilken del av teorin skall uppgiften belysa?
•    Kan man ha en uppfattning om svaret utan att först lösa uppgiften? Då du löst en uppgift: är svaret rimligt?
•    Kan man lösa uppgiften på fler sätt? Hur ändras lösningen och svaret om man ändrar vissa parametrar/värden/uttryck?
•    Har jag förstått lösnings idén? Är idén allmängiltig? Har jag förstått teorin uppgiften skall belysa?
•    Då du är klart med uppgifterna till ett visst avsnitt: Finns det något jag behöver träna mer på? Något som inte kommit med?



Modul 1  Grundläggande begrepp: Förkunskaper

Egenskaper  hos  rummet Rn.Exempel  på funktioner  av  fleravariabler.Gränsvärden och  kontinuitet. Derivatan

Tillbaka till kursenshemsida
Mål:
Funktioner och gränsvärde Derivata och kedjeregeln  
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid
Sal
Teori
 Förslag till övningsexempel: ÖFV
F1 14/3: 10-12
Aula
PB2: §1.1-1.4:  Öppna, slutna, kompakta mängder Rn
Exempel  på funktioner  av  fleravariabler
1.2bd, 1.6-10, 1.11bc, 1.13, 1.14, 1.19, 1.23
F2 16/3 :10-12
Aula
PB2:§1.5-1.6,2.1: Gränsvärden,kontinuitet, partiella derivator 1.24bcdeg, 1.25a, 1.29ac, 2.1,2.2, 2.3, 2.4, 2.7
Ö1 16/3: 13-15
530
532

Välj favorit tal ur F1-2
F3 20/3: 13-15
Aula
PB2:§2.2-3:   Differentierbarhet. Kedjeregeln 2.8c, 2.10, 2.11, 2.15b, 2.17, 2.18
F4
21/3: 8-10
Aula
PB2: §2.4: Gradienten, tangentplan, riktningsderivatan 2.21-23,2.28-30, 2.34-35, 2.39, 2.42, 2.46
Ö2
21/3:13-15
530
532

Välj favorit tal ur F3-4
F5
22/3: 8-10
Aula
PB2: § 2.5: Högre ordningsderivator
Hämat material1
2.50-52, 2.55-56, 2.58
F6
23/3: 8-10
Aula
PB2: § 2.5: Högre ordningsderivator
2.50-52, 2.55-56, 2.58
Ö3
23/3: 13-15
530
532
KS1:13.15-14.15
KS 1 första timmen. Sedan talen :Välj favorit tal ur F5-6
KS1 består avTRE  tal som testar  de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från ÖFV.

Modul 2: Tillämpning av derivatan i fleravariable :Förkunskaper

Tillbaka till kursenshemsida
Mål: Taylors formel av ordning 1 Kurvor och ytor Implicita funktioner Taylors formel Optimering
  REPETERA Andragradsytor
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal
Teori
 Förslag till övningsexempel
F7 27/3: 13-15
Aula

PB2: §2.6 Taylor Formel. Lokala extremvärden
Stationärpunkt, minimipunkt, maximipunkt,sadelpunkt, kavdratiskaform, positivt definit, negativt definit, indefinit,semidefinit
2.60-70, 2.81
F8 28/3: 10-12
Aula
PB2: §2.6 Taylor Formel. Lokala extremvärden
Stationärpunkt, minimipunkt, maximipunkt,sadelpunkt, kavdratiskaform, positivt definit, negativt definit, indefinit,semidefinit
2.60-70, 2.81
Ö4 28/3: 13-15
530
532
material 2.1
material 2.2
material2.3
Välj favorit tal ur F7-8
F9 29/3: 8-10
Aula
PB2:§2.7,3.1: differentialer, kurvor och ytor
2.71d, 2.72-73, 3.1, 3.2bc, 3.3-5, 3.7-8
F10
30/3: 10-12
Aula
PB2 §3.2-4: Funktional matriser och determinanter(Jacobimatriser och Jacobideterminanter)
Inversa och implicita funktionsatser
3.9bd, 3.10bd, 3.13, 3.15bd, 3.18, 3.21-25, 3.27-33
Ö5
30/3: 13-15
530
532
material2.4
material2.5
Välj favorit tal ur F9-10
F11
10/4: 13-15
Aula
PB2 §3.2-4: Funktional matriser och determinanter(Jacobimatriser och Jacobideterminanter)
Inversa och implicita funktionsatser
3.9bd, 3.10bd, 3.13, 3.15bd, 3.18, 3.21-25, 3.27-33
F12 11/4: 10-12
Aula
reserv

Ö6
11/4: 13-15
530
532
KS2: 13.15-14.15Här gamla KS
Och här en till
KS 2 första timmen. Sedan favorit talen.
KS2 består avTRE  tal som testar  de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från ÖFV.

Modul 3 Multipelintegraler :Förkunskaper

I denna modul introducerar vi multipelintegraler, och definierar två flitigt använda begrepp: cylinder- och sfäriska koordinater.  Jacobianen är ett viktigt verktyg.
Tillbaka till kursenshemsida
Mål:
Dubbelintegraler Trippelintegraler REPETERA Andragradsytor
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid sal
Teori
 Förslag till övningsexempel
F13 12/4: 8-10
Aula
Dubbelintegraler,
integrationsgränser §6.1-3
6.1,5,10,11,12,14,15,16
F14
13/4:10-12
Aula
integrationsgränser
Substitution i dubbelintegraler §6.4-5
6.19,20,22,25,26,34,35,37
Ö7 13/4: 13-15
530
sal D
Här finns material om modul3
material3.2
material3.3
material3.4
material3.5
Välj favorit tal ur F12-13
F15
17/4: 13-15
Aula
Generaliserade integraler 6.6
Trippelintegraler7.1
6.19,20,22,25,26,34,35,37
F16
18/4: 10-12
Aula
Trippelintegraler §7.1-2
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater
7.3,4,8,11,13,15
Ö8
18/4: 13-15
530
532
material 3.6
material3.7
Välj favorit tal ur F14-15
F17
19/4: 8-10
Aula
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater  Area , volym , tröghetsmoment  och   masscentrum§8.1-4
Area-volym
8.2,4,9,23,24,28,29,14,15,16,17
F18
20/4: 10-12
Aula
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater  Area , volym , tröghetsmoment  och   masscentrum§8.1-4 8.2,4,9,23,24,28,29,14,15,16,17
Ö9
20/4:13-15
530
532

KS3: 13.15-14.15Här är gamla KS
och här en till
KS 3 f¨orsta timmen. Sedan Välj favorit tal urf  F16-17
KS3 består avTRE  tal som testar  de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från ÖFV.
 

Modul 4  Optimering-Kurvintegraler: Förkunskaper

Tillbaka till kursenshemsida
Mål: Optimering Kurvintegraler
- Att kunna beräkna linjeinegraler i allmänhet,
- att kunna Greens formel,
- att kunna avgöra när linjeintegraler är oberoende av integrationsvägen, samt
- att kunna bestämma potentialer till vektorfält när sådana finns (konservativa fält).
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori  Förslag till övningsexempel
F19
24/4: 13-15
Aula
Optimering på Kompakta områden: §4.1 4.1.4.3,4.5,4.8,4.11-13,4.15,4.17,4.19-23
F20
25/4: 10-12
Aula
Optimering på icke Kompakta områden: §4.2
material4.1
4.1.4.3,4.5,4.8,4.11-13,4.15,4.17,4.19-23
Ö10
25/4: 13-15
530
532

Välj favorit tal ur F18-19
F 21
27/4: 10-12
Aula
Optimering med bivillkor § 4.3
material4.1
4.25-27, 4.29-34, 4.40-4.48
F22 2/5: 10-12
Aula
Kurvintegraler,parmetrisering §9.1
9.1-15
Ö11 2/5: 13-15
530
532
Här finns material om modul 3
Material4.2
Material4.3
Material 4.4
Välj favorit tal ur F21-22
F23
7/5: 15-17
Aula
Greens formel i planet § 9.2-9.3
9.1-15
F 24
8/5: 10-12

Potentialer  §9.4
9.18, 9.23, 9.29, 9.31, 9.35, 9.36, 9.46, 9.50, 9.51
Ö12
8/5: 13-16
530
532
KS4 13.15-14.15Här är gamla KS
och här en till
 Välj favoit tal ur ovan
KS4 består avTRE  tal som testar  de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från ÖFV.
F15
9/5: 10-12

MATLAB-redovisning

Tentamen

24/5: 14.00-19.00
E33, E34, E35,E36,E51, E52, E53

GLÖM INTE ATT ANMÄLA 14 DAGAR INNAN





Sidansvarig: karim Daho
Uppdateras kontinuerligt