SF1643 Tal och Funktioner. Föreläsningsplanering. | |
FöreläsningarAvsnitt i PB1 (Persson-Böiers: Analys i en variabel)
|
Innehåll (kapitel i PB1):0. Introduktion1.Funktioner A. Komplexa tal. B. Matematiskt symbolspråk |
1. Må 3/9 8-10 F2
|
Området talsystem och mängder
innehåller en del beteckningar som skall kännas till,
bl.a namnen på de mängder som representerar de naturliga, hela , rationella och
reella talen:
N, Z, Q och R. Även de viktigaste egenskaperna hos bl.a. reella tal hör hit. Här behöver man också känna till något om beteckningar inom allmän mängdteori. Faktablad:
I avsnitt 0.2 tränas konjugat- och kvadreringsregler, faktorisering samt bråkräkning. Träning:
|
2. Ti 4/9 8-10 F2
|
Här genomgås bl.a. andragradsekvationer
och rotekvationer.
Dessutom genomgås kvadratkomplettering som ligger till grund för pq-formeln för
lösning av andragradsekvationer.
Rotekvationer behöver kvadreras för att kunna lösas. Detta innebär dock att falska rötter ibland introduceras, vilket kan upptäckas genom att man prövar rötterna i ursprungsekvationen. Träning:
Faktablad:
Sfs-exempel (Steg-för-steg-exempel):
|
3. O 5/9 10-12 D1
|
Avsnittet '0.4 Olikheter' behandlar metoden att avgöra tecknet (+ eller -) för olika x
för ett polynom eller en rationell funktion. Metoden bygger på faktorisering och
teckenbestämning i lämpliga delintervalloch utförs enklast i form av en tabell:
Föreläsningen ska i övrigt ge exempel på olika typer av matematiska resonemang. Avsnitt 0.6 innehåller bra läsning. |
4. To 6/9 10-12 F2
|
I föreläsning 4 behandlas bl.a. absolutbeloppet, som inte bara ska ses som en operation på negativa tal
utan också som en funktion f(x)=|x|.
Faktablad: F4.1 Absolutbeloppet I övrigt behandlas polynom, bl.a faktorisering och polynomdivision. Sfs-exempel:
|
5. Må 10/9 8-10 F2
|
Här övas på användningen av summatecknet som behövs vid behandlingen av
F5.1 Aritmetiska serier och F5.2 Geometriska serier. En annan summa förekommer i binomialsatsen som beskriver
hur uttryck av typen (a+b)n utvecklas.
F5.4 Binomialformeln
|
6. Ti 11/9 8-10 F2
|
Induktionsbevis. är en viktig bevisprincip för påståenden om de naturliga talen, som bygger på F6.1 Induktionsaxiomet. I kurslitteraturen är induktionsbevis inte särskilt framträdande, så vi får förlita oss på de
exempel som ges där och här i kurswebben.
|
7. O 12/9 8-10 F2
|
Rationella funktioner skrivs som en kvot av polynom.
Funktiomems 0-ställen bestäms av täljarens 0-ställen.
Nämnarens 0-ställen är normalt x-värden omkring vilka grafen
går mot +∞ eller -∞. (∞ är oändlighetstecknet.)
Grafen till rationella funktioner kan lätt skisseras om man lyckas faktorisera täljaren och nämnaren.
I 1.8 studeras bl.a. inversfunktioner som aktualiseras senare i anslutning till
exponentialfunktioner och logaritmer som är varandras inversfunktioner.
Samma gäller trigonometriska funktioner och arcusfunktioner.
|
8. To 13/9 8-10 F2
|
Avsnitten med potens-, exponential-
och logaritmfunktioner
innehåller nödvändig kunskap om funktionernas grafer samt räkneregler för potenser och logaritmer.
Notera släktskapen mellan potens- och logaritmlagarna, vilken kommer sig av att
logaritm- och exponentialfunktioner är varandras inverser.
Faktablad: F8.1 Exponential- och logaritmfunktioner. F8.2 Potens- och logaritmlagar. Sfs-exempel:
Träning:
|
9. Må 17/9 10-12 F2
|
Här studeras framförallt de trigonometriska funktionernas grafer
och de viktigaste räknereglerna.
Ekvationer av typen trig(x)=trig(A) (trig: sin, cos eller tan) skall behärskas. I övrigt behöver man kunna ett antal trigonometriska formler. Notera att graferna kan ge information om ett antal formler. Detta diskuteras i faktablad 9.1. Formlernas viktighet diskuteras i 9.2. Faktablad:
Sfs-exempel:
|
10. Ti 18/9 10-12 F2
|
Funktionerna arcsin, arccos, arctan och arccot är inversfunktioner till
respektive sin, cos, tan och cot (om dessa begränsas till vissa intervall, se faktabladet).
Dessa funktioner spelar en stor praktisk roll i bl.a integralkalkyl.
De hyperboliska funktionerna sinh och cosh kan definieras i termer av exponentialfunktioner och lyder formler som är mycket besläktade med de trigonometriska formlerna. Faktablad: |
11. O 19/9 15-17 F2
|
Komplexa tal används bl.a i SF1644 (envariabelanalys) i samband med linjära
differentialekvationer.
På normalform skrivs ett komplext tal a+ib (a,b reella tal, i2=-1). På polär form, r(cosθ + isinθ), kan man lätt hantera produkter av komplexa tal. Här behöver man kunna använda de trigonometriska funktionerna. Faktablad: F11.1 Real- och imaginärdel F11.2 Polär form och formeln.. |
12. To 20/9 13-15 F2
|
Här studeras de komplexa talens relationer till polynom.
En anledning till de komplexa talens stora betydelse är att varje n:egradspolynom kan visas ha precis n stycken
komplexa tal som 0-ställen (om man räknar ett dubbelt 0-ställe som 2 stycken osv.).
Ett viktigt resultat här är att ickereella 0-ställen till ett polynom med reella koefficienter alltid bildar konjugerade par (a ± ib ) . Faktablad: F12.1 Konjugerade nollställen. |
13. O 26/9 10-12 D1
|
Dessa två timmar kommer att användas till reflektion över kursen för att därmed ge alla närvarande en chans att få en tillräcklig överblick över densamma. |