KURSNÄMNDEN
Ashima Bruta : it02_abr@it.kth.se
Johan Kristensson : it03_jkr@it.kth.se
Lukas Grimfors : it03_lgr@it.kth.se
Vänd er gärna till dem med synpunkter och konstruktiv
kritik.
Kurslitteratur:
Eriksson, Gavel
"Diskret Matematik och diskreta modeller" (Ettan)
Eriksson, Gavel "Diskret Matematik fördjupning"(Tvåan)
Kontinuerlig examination (frivilligt):
Sex kontrollskrivningar ā 3 bonuspoäng.
Två
grupparbeten med muntlig redovisning ā Ŋpoäng.
Tentan:
Del A, sex tal ā
3poäng. Rutinmässiga tal. Del B, fyra tal ā 4 poäng. Klurigare uppgifter.
Gränsen för Godkänt 20 poäng.
Bonussystemet
Spikad KS nummer
i ersätter tal nummer i på tentan ENDAST OM BÄGGE GRUPPARBETEN
ÄR GODKÄNDA.
En flitig student (som spikar alla sex KS:ar och får G på grupparbeten) behöver alltså bara 1 poäng från del B för att klara kursen.
Preliminär veckoprogram för första 5 veckor med rek uppgifter: (F = föreläsning)
V 41 (Mängder, induktion, rekursion)
Tis 7.10
F
kap 1,2 (I)
Tor
9.10 F
kap 2,4 (I) + övningspass
Uppgifter: 2.7,
4.3
GRUPPARBETE 1, EUKLIDES SPEL
På en tavla står det två positiva (ej 0) heltal, M och N.
Två spelare turas om att på tavlan skriva positiva skillnader av tal som redan finns på tavlan
(om inte den skillnaden finns på tavlan redan)
Den som inte kan göra sitt drag, förlorar.
Exempel: ursprungliga tal 5 och 2 .
Spelare 1: skriver 3 (= 5 - 2)
Spelare 2: skriver 1 (= 3 - 2) för att 5 - 3 = 2 och 5 - 2 = 3 finns på tavlan redan.
Spelare 1: skriver 4 (= 5 - 1), hans enda möjlighet att göra drag och vinner.
Alla möjliga tal mellan 1 och 5 finns redan på tavlan, så spelare 2 kan inte göra sitt drag.
Uppgiften:
Förklara spelet. Vilka ska de ursprungliga två tal vara för att spelare nummer 1 ska vinna? Vem vinner om båda spelar optimalt?
Tillåtet:
Nätsökning på Euclid's game. Glöm inte att referera!