SISTA UPPDATERING:

Här hittar ni listan över dem som får tillgodoräkna sina bonuspoäng på tentan. På bilderna nummer 1, 2 och 3 hittar ni era efternamn med respektive godkända och underkända KS:ar.

Diskret Matematik för IT, 5B1118 - HT2003

KursPM, veckoprogram (pdf)

KURSNÄMNDEN

Ashima Bruta : it02_abr@it.kth.se
Johan Kristensson : it03_jkr@it.kth.se
Lukas Grimfors : it03_lgr@it.kth.se

Vänd er gärna till dem med synpunkter och konstruktiv kritik.
 
 

Kurslitteratur:
Eriksson, Gavel "Diskret Matematik och diskreta modeller" (Ettan)
Eriksson, Gavel "Diskret Matematik fördjupning"(Tvåan)

Kontinuerlig examination (frivilligt):
Sex kontrollskrivningar ā 3 bonuspoäng.
Två grupparbeten med muntlig redovisning ā Ŋpoäng.

Tentan:
Del A, sex tal ā 3poäng. Rutinmässiga tal. Del B, fyra tal ā 4 poäng. Klurigare uppgifter.
Gränsen för Godkänt 20 poäng.

Bonussystemet
Spikad KS nummer i ersätter tal nummer i på tentan ENDAST OM BÄGGE GRUPPARBETEN ÄR GODKÄNDA.

En flitig student (som spikar alla sex KS:ar och får G på grupparbeten) behöver alltså bara 1 poäng från del B för att klara kursen.

Preliminär veckoprogram för första 5 veckor med rek uppgifter: (F = föreläsning)

V 41  (Mängder, induktion, rekursion)
Tis 7.10          F  kap 1,2 (I)
Tor 9.10         F  kap 2,4  (I) + övningspass
Uppgifter: 2.7, 4.3



V42 (Aritmetik, heltal, delbarhet)
Tis 14.10        lösningar till KS1 + F kap 3 (I)
Tor 16.10       F kap 3 (I) + övningspass
Uppgifter: 3.5


V43 (Kombinatorik)
Tis 21.10       lösningar till KS2F  kap 5 (I)
Tor 23.10       F kap 5 (I) + övningspass, Ga1 delas ut
Uppgifter: 5.9

GRUPPARBETE 1, EUKLIDES SPEL 
På en tavla står det två positiva (ej 0) heltal, M och N. 
Två spelare turas om att på tavlan skriva positiva skillnader av tal som redan finns på tavlan
 (om inte den skillnaden finns på tavlan redan) 
Den som inte kan göra sitt drag, förlorar. 
Exempel: ursprungliga tal 5 och 2 .
Spelare 1: skriver 3 (= 5 - 2) 
Spelare 2: skriver 1 (= 3 - 2) för att 5 - 3 = 2 och 5 - 2 = 3 finns på tavlan redan. 
Spelare 1: skriver 4 (= 5 - 1), hans enda möjlighet att göra drag och vinner. 
Alla möjliga tal mellan 1 och 5 finns redan på tavlan, så spelare 2 kan inte göra sitt drag. 
Uppgiften: 
Förklara spelet. Vilka ska de ursprungliga två tal vara för att spelare nummer 1 ska vinna? Vem vinner om båda spelar optimalt? 
Tillåtet: 
Nätsökning på ”Euclid's game”. Glöm inte att referera!


V44 (Koder och krypton)
Tis 28.10       Lösningar till KS3 + F kap 3 (II)
Ons 29.10      F kap 3 (II) + övningspass
Uppgifter: 3.3


V45
Tis 04.11       REPETITION 1,2,3
Tor 06.11       Redovisning för Ga1
Uppgifter som blev kvar från 2.7, 4.3, 3.5, 5.9 (I) och 3.3 (II)


V46 (Grupper och sånt)
Ons 12.11 lösningar till KS4 + F kap 2 (II)
Fre 14.11 F kap 2 (II) + övningspass


V47 (Permutationer)
Ons 19.11 F kap 5 (II), Ga2 i pdf-format, i html-format, i worddoc-format.
Fre 21.11 INGEN FÖRELÄSNING


V48 (Grafer)
Tis 25.11 lösningar till KS5 + F kap 6(I)
Ons 26.11 F kap 6 (I), 7.1 (II) + övningspass

V49 (färgning och matchning på grafer)
Ons 03.12       F 9.1-3 (II)
Tor 04.12         Redovisning för Ga2


V50
Mån 08.12       fortsättning på matchningföreläsningen, tentatal på grafer
Ons 10.12       lösningar till KS6 + REPETITION



V51
TORSDAG 18/12 13-16 sal 5 >EXTRA FÖRELÄSNING