Allmänt: Vill du fråga eller påpeka något kan du maila till mig. (goranr@kth.se)

MATEMATISK STATISTIK

OBS.Även om det är inte nödvändigt, kan det vara bra att ha läst mitt så kallade tärningskompendium (eller motsvarande) för att få maximalt utbyte av följande undervisningsmaterial. (Särskilt "Tillägg 10" i tärningskompendiet rekommenderas dock.)

De tre referenserna till kursboken (eller tal i kursboken) som finns i "hjälplapparna" 1. 2. 3. nedan syftar på "Sannolikhetsteori och statistikteori med tillämpningar" av Gunnar Blom, Jan Enger m fl. Detta är en utmärkt bok och avsikten med hjälplapparna är inte att ersätta boken utan bara att göra den lättare att ta till sig. Observera särskilt att modellen för tal 12.21 som refereras till i hjälplapp 1. är samma modell som den som finns (för smältpunkter) i hjälplapp 3.

1. En genomgång av konfidensintervall finns här.

2. En genomgång av ML-metoden finns här.

3. En genomgång av hypotesprövning finns här.

4: De som läser Markovkedjor hittar ett visserligen inte fullständigt men dock relativt lättbegripligt kompendium här.

OBS! Sex bra tal som speglar en stor del av kursen finns att hämta nedan. Bästa sättet att träna inför tentan är att du verkligen försöker lösa dessa tal innan du tittar på lösningen (som finns för sig längre ner). Att bara läsa igenom en färdig lösning lär man sig inte mycket på!

Talen!

Lösningar och tips.

MATEMATIK

Amelia 1.

För de som finner sig ha "skakiga" kunskaper i Amelia 1 finns här en möjlighet till repetition genom att följa med på ett informellt "strövtåg" i denna kurs. OBSERVERA att det i inledningen till detta strövtåg finns några allmänna tips som man kan ha nytta av även då man tentar Amelia 2.

Amelia 2.

Till varje övning (utom 1,2 och 10) under VT 2005 hade jag sammanställt en "hjälplapp" som innehöll en sammanfattning av de kunskaper man behövde för att klara "dagens uppgifterna" plus lösningar (eller snarare delar av lösningar) till några utvalda av dessa dagens uppgifter. Det verkar som om samma uppgifter används nu (VT 2006), i varje fall är det så att länkarna till uppgifterna fungerar fortfarande, men förstås då går till de tal som gavs VT 2005.

Mina elever fick "hjälplappen" på lektionen, men när jag senare lade ut den på nätet kunde jag ofta förbättra den tack vare en viss "feed-back" från eleverna.

Det är min förhoppning att detta system i någon mån motverkar det helt mekaniska memorerandet av typtal som kanske kan vara effektivt för stunden (dvs man klarar lapp-skrivningen), men som är till väldigt lite nytta i ett längre perspektiv. Om man INTE klarat lappskrivningen finns här dessutom en möjlighet att repetera det väsentliga inför tentan.

Hjälplapp 3. till Dagens 24/1-27/1 och Dagens 31/1-3/2

Hjälplapp 4. till Dagens 7/2-10/2

Hjälplapp 5. till Dagens 14/2-17/2

Hjälplapp 6. till Dagens 21/2-24/2

Hjälplapp 7. till Dagens 28/2-10/3

Hjälplapp 8. till Dagens 4/4-7/4

Hjälplapp 9. till Dagens 11/4-14/4

Hjälplapp 11. till Dagens 25/4-3/5

(Dagens 5/5-6/5)

Hjälplapp 12. till Dagens 9/5-12/5

Hjälplapp 13-14. till Dagens 17/5 och Dagens 24/5

ÖVRIGT MATEMATISKT: De som undrar hur det kommer sig att i övrigt väl fungerande och klart intellligen ta personer kan ha problem just med matematik kan klicka här.

SPEL. Ett lätt sätt att få folk börja spela bridge finns här. och vill man veta hur man eventuellt kan förbättra sina resultat i schack så får man gå hit.

MINDRE AKTUELLT.

Till de elever jag hade 16 juni 2005 då jag vikarierade för Karim Daho: Den "hjälplapp" jag då delade ut finns (i något förbättrad form) här.

Och om du går till denna sida, så finns där en annan hjälplapp med talnummer som svarar mot din kurs.

"Strövtåget" i Amelia 1 (ovan) kan också (rent allmänt) vara till hjälp. Både komplexa tal, matriser och problem där man använder skalär och kryssprodukt för att räkna med plan och linjer i rymden finns ju behandlade.

Lycka till! Göran Rundqvist